Klímaváltozás, digitalizáció és a szektor összehangolása

iho/vasút   ·   2020.12.04. 12:30
720px_obb_taurus

E témák domináltak az UIC áruszállítási fórumán, melyet a Rail Cargo Group vezetésével, online tartottak meg a napokban.

Az osztrák RCG elnök-vezérigazgatója, Clemens Först az úgynevezett Zöld megállapodással kapcsolatban elmondta, 2020 továbbra is egy kihívást jelentő év, mely során a klímaváltozás és a mobilitás nem kapta meg a modális váltáshoz – a közúti szállításról a vasútira történő áttéréshez – szükséges figyelmet. Azonban mivel a koronavírus-pandémia okán kialakult válság miatt a közúti szállítás fennakadásokba ütközött, Európa-szerte felismerték a vasúti árufuvarozás rendszerszintű fontosságát.

Az RCG-vezér szerint arról sem szabad megfeledkezni, hogy habár a pandémia most egy világméretű krízist jelent, egy gazdasági válság már annak előtte is jelen volt. A vasúti árufuvarozási szektor hatalmas munkát vitt véghez, 2021-ben pedig legalább ezen a szinten kell teljesíteni. A Covid-helyzet gazdasági és politikai szinten is bőven ellátja munkával az ágazatot, viszont ez csak rövid távra szól. Közép- és hosszútávon továbbra is a klímaváltozás jelenti az igazi válságot, ezért az ágazat kilátásai továbbra is pozitívak, mivel a vasúti árufuvarozás elengedhetetlen a modális váltáshoz és a klímaváltozás elleni küzdelemhez.

Az európai vasútvállalatok szövetségeként funkcionáló Rail Freight Forward (RFF), a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) és a CER minden eddiginél szorosabban dolgozik együtt, projektek szempontjából, politikailag és üzletileg is bizonyítva az RFF-koalíció sikerét. A szektor összehangolása kulcsfontosságú ahhoz, hogy meg lehessen tenni a következő lépéseket az RFF „30 2030-ra” elnevezésű, ambiciózus kezdeményezésének megvalósításához, vagyis a vasúti árufuvarozás jelenlegi 18 százalékos piaci részesedésének harminc százalékra növeléséhez.

Az UIC vezérigazgatója, François Davenne is kihangsúlyozta az RFF sikerét, kiemelve, hogy az RFF által irányított tevékenységek európai szinten láthatóvá tették a vasúti árufuvarozást, a Zöld megállapodással összefüggésben pedig pozitív fejleményeket lát a finanszírozás terén. A vasúti árufuvarozási folyosók európai és globális szinten is egyre erősödnek, ezt mutatja az UIC árufuvarozási részlege által szervezett Közel-keleti Regionális Gyűlés (RAME) szemináriumának eredménye, a szeminárium iránti nagy érdeklődés és az azon való magas részvétel. Látható a szándék a vasúti árufuvarozásnak a mobilitási láncba történő integrálása felé, valamint a folyosók használatának lehetőségei és kihívásai a távolsági és transzkontinentális árufuvarozás fejlesztésének fellendítése érdekében.

A fórum alelnöke, az Oroszországi Vasutak (RZSD)-tag Dimitirj Verbov betekintést engedett az RZSD legfrissebb, fontos digitalizálási témáiba, mint például az árufuvarozás online piacterébe, az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) legújabb fejlesztéseibe, valamint az ügyfelekkel folytatott egyéb elektronikus interakciókra, különös tekintettel a világjárvány okozta változások és az elektronikus szállítólevelekkel összefüggésben. A digitalizáció szerint nem egy opció vagy elvárás az ügyfelektől, hanem kötelező a vasúti áruszállítás versenyképességének megőrzése érdekében. A vasúti árufuvarozási vállalkozások összekapcsolása, az RFF-kezdeményezés stratégiai megközelítése, valamint a digitalizálási kezdeményezések, projektek és politikai kérdések együttesen egy olyan megközelítést adnak a szektor számára, mely az összes felet érinti.

Sandra Géhénot, az UIC árufuvarozási igazgatója és a BIC (Bureau International des Containers, nemzetközi konténeriroda) testületi tagja a multimodalitás fontosságát mint átfogó megközelítést emelte ki.

Végül azt is megvizsgálták, hogy az UIC árufuvarozási részlegének néhány jelenlegi tevékenysége miként támogatja az RFF célkitűzéseinek megvalósítását. Az SNCF-től Nicolas Czernecki a Wagon User Group elnökeként beszámolt az általános kocsihasználati szerződés (GCU) fejlődéséről, valamint a vasúttársaságok és a közvetítők közötti kapcsolat kiépítése az RFF digitális stratégiájának megfelelően. E stratégia kulcsfontosságú képességeivel kapcsolatban a felhasználói hálózati csoportok (GRU) elnöke, Jürgen Hiller a DB-től megmutatta a 2020-ban vállalt munkák eredményeit, melyek célja a teherszállítási telematikai alkalmazásokkal (TAF) kompatibilis Hermes-üzenet létrehozása a vonatösszeállításokat érintő üzenetküldés naplózási prioritás alkalmazásának érdekében.

Az ülés a transzkontinentális fejlesztésekre való összpontosítással zárult. Géhénot utalt az árufuvarozási fórum konkrét munkaprogramjára, majd üdvözölte Ludmilla Rennét az RZSD-től, aki az Intertran projekt igazgatója – a program az olyan digitális folyamatok, mint az elektronikus fuvarlevél megvalósításának kísérleti tesztelését végzi a Japán és Oroszország közötti forgalomban.

A Kínai Vasutak (CR) egyik szakembere betekintést adott a vasúttársaság legújabb lépéseibe, melyek a transz-eurázsiai folyosók minőségét hivatottak tovább javítani, a logisztikai befektetők igényeinek kielégítése érdekében.

A vasúti teherszállítás még nagyobb jelenlétére van szükség, és ezen a téren az árufuvarozási fórum továbbra is élen fog járni a modális váltás ösztönzésében, továbbá azt is garantálja, hogy a vasút lehessen a jövő mobilitásának gerince.

(Borítóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek