Kicsik és szorgosak

Ahogy az általánosan elfogadott elmélet szerint a vasútnak, így a kisdízeleknek is a hatvanas évek környéke volt az utolsó fénykora. A kisdízelek története ennél régebbre nyúlik vissza: a gőzösök kiváltásával a kisebb forgalmú vágányokon már a háború előtt foglalkoztak. Elsődleges feladatuk az állomási, fűtóházi tolatószolgálat, iparvágányok kiszolgálása volt, de nemegyszer mellékvonali személyvonatok élén is láthattuk őket.
Az Indóház Extra legújabb, idei harmadik számából megismerhetjük a korai kísérleteket, a jól bevált, hazai gyártású mozdonyokat és az import iparosokat: ez utóbbiak közül a kéttengelyes NDK-eredetű gép az ország számtalan üzeméből ismert. Külön fejezeteket kaptak a budapesti és környéki (HÉV, metró) kisdízelek, valamint részletesen taglaljuk a dízelmotorok eredetét, létrehozását, fejlesztését is.