Kevesebb ideológia, több pragmatizmus, még nagyobb siker

iho.hu   ·   2024.09.20. 17:30
Lázár János elnököl a közlekedési miniszterek tanácsának ülésén

Ezekkel a szavakkal zárta Lázár János az európai uniós közlekedési miniszterek informális tanácsának találkozója utáni sajtótájékoztatót. Ezen a fórumon is Európa versenyképessége volt a központi téma.

Tekintettel a magyar európai uniós elnökségre, Lázár János vezette az Európai Unió közlekedéspolitikájával foglalkozó testületének, a Magyarországon az időszerű kérdéseket megtárgyaló Közlekedési Miniszterek Tanácsát. A kétnapos tanácskozásra csaknem negyven országból érkeztek hazájukban a közlekedési portfólióiért felelő miniszterek, államtitkárok. Magyarország építésügyi és közlekedési minisztere a magyar kormány álláspontjával érthető egyezésben a közelmúltban nyilvánosságra hozott, Brüsszelben az Európai Bizottság elé terjesztett Draghi-jelentés megállapításai köré szőtte mondandóját. Ezek szerint Európa megerősítésre szorul, és növelni kell a gazdasági versenyképességét – a hivatkozott jelentés ugyanis nem sok derűlátásra ad okot a vén kontinens jövője szempontjából.

(Amint arról olvasóink is értesülhettek, Mario Draghi volt olasz miniszterelnök szerint Európa drámai változások előtt áll, a világkereskedelem lassul, a geopolitika töredezetté válik, a technológiai változások felgyorsulnak, a régóta bevált üzleti modellek megkérdőjeleződnek, néhány kulcsfontosságú gazdasági függőség pedig hirtelen geopolitikailag sebezhetővé válik. Annál is inkább, mivel az innovatív, Európában terjeszkedni kívánó vállalatokat minden szakaszban akadályozza az egységes piac és az integrált tőkepiac hiánya, márpedig ez megállítja az innováció körforgását.)

Lázár János szerint a tanácskozás mindkét szekciójában a legfontosabb kérdésének az tekintették, hogy a közlekedés hogyan járulhat hozzá Európa versenyképességének növeléséhez. Magyarázatul hozzáfűzte, mindannyian azt szeretnénk, hogy a térség gyarapodásával polgárai jobban és biztonságban éljenek, hogy minden európai fiatalra kiszámítható jövő várjon. Márpedig nincs európai versenyképesség gyors, akadálymentes és olcsó közlekedés nélkül.

Vitát váltott ki ugyanakkor a zöld átállás és az ágazat viszonya, mondván, aggasztó lenne, ha a dekarbonizációt nem lehetne összehangolni a gazdasági versenyképesség szempontjaival. Magyarország álláspontja az, hogy a versenyképességhez kell hozzárendelni minden erőforrást, illetve át kell alakítani a közlekedést a kohézió érdekében. „Nemcsak fejlesztésre, hanem működtetésre is kell fordítani pénzt” – fogalmazott Lázár, hozzátéve, még nem körvonalazódott a megoldás mikéntje, azaz kérdéses, honnan lesz erre forrás?

A miniszter leszögezte azt is, hogy „Magyarország kormányának az a célja, hogy Magyarország kulcsország legyen, és ez akkor lehetséges, ha minél több személy és áru Magyarországon keresztül jut el nyugatra és északra”, majd visszatért fő mondanivalójához. „Gazdasági versenyképesség nélkül nincs élet, és az energia és klímakérdéseket ehhez kell igazítani. Aggasztó lenne, ha az új Európai Bizottság az iparosítás ellen menne az energetikai- és klímaintézkedésekkel.”

Lázár János kijelentette azt is, hogy a közlekedési miniszterek pragmatikusak voltak, majd elhangzott a bonmot: „Kevesebb ideológia, több pragmatizmus, még nagyobb siker!”

(fotó: Lázár János Facebook oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek