Két hónapig nyúzhatjuk az új vasúti jegyautomatákat, aki részt vesz benne, arra vár egy plusz feladat

iho/vasút   ·   2021.04.20. 19:00
00_probauzem_jegyautomata

Elkezdődött a MÁV-Start új típusú jegy- és bérlet automatáinak hatvannapos éles utasforgalmi próbaüzeme. A tizenhárom automata tesztelése a Nyugati pályaudvaron, a Márvány- és Üvegcsarnokban, valamint a Keleti pályaudvaron, a 11–13. vágányoknál zajlik.

Az utasok visszajelzéseit a jegyértékesítési folyamat végén felugró QR-kóddal elérhető online felhasználói elégedettséget mérő kérdőívvel vizsgálja a vasúttársaság. Az éles próbaüzemet követően, a gyártóval közösen kiértékelik a szakemberek a megszerzett tapasztalatokat. Ezután, várhatóan 2021. nyár végén kezdődhet meg a további 362 új típusú automata telepítése, amelynek keretében heti átlag tizenöttel bővül a MÁV-Start meglévő automata állománya 2022 februárjáig. A vasúttársaság régebben telepített automatái közül eddig több mint 60 frissült az új, MÁV Szolgáltató Központ által fejlesztett jegyértékesítő (JÉ) szoftverrel, amik szerte az országban, Pécstől Vácig, Gyulától Mosonmagyaróvárig teljesítenek szolgálatot.

Az új készüléket elsősorban

  • a győri (1-es),
  • az esztergomi (2-es),
  • a szobi (70-es),
  • a veresegyházi (71-es),
  • a székesfehérvári (30a),
  • a pusztaszabolcsi (40a),
  • a hatvani (80a),
  • a ceglédi (100a),
  • az újszászi (120a),
  • a lajosmizsei (142-es) és
  • a kunszentmiklós-tassi (150-es)

vasútvonalon telepítik. Közülük 100 kizárólag bankkártyás, míg 275 vegyes, kártyás és készpénzes fizetésre is alkalmas. A berendezések a korábbiaknál strapabíróbbak, korszerűbbek, magasszintű biztonságrendszerrel (kamera, riasztó, pénzfestés) rendelkeznek. Kiemelten fontos, hogy az elővárosból leszerelt eszközök, a szoftverfrissítés és karbantartás után, új helyszíneken, jellemzően a nagy utasforgalmú vidéki állomásokon és megyeszékhelyeken, valamint a balatoni vonalakon szolgálják tovább az utasok kényelmét. Az új automaták beszerzésének összköltsége az eszközökkel és kiegészítő költségekkel együtt 4 milliárd 600 millió forint, amit saját forrásból finanszíroz a MÁV-Start.

Az esztergomi vasútvonal több állomásán és megállóhelyén a jegyértékesítési rendszer kiterjesztése miatt, a korábbi automaták leszerelése kapcsán január óta átmenetileg szünetel az automatákból történő jegyértékesítés.

Áprilisban Esztergom-Kertváros, Piliscsév, Pilisjászfalu, Szabadságliget, Szélhegy és Aquincum (Esztergom felé menő peron) állomásra, várhatóan nyáron pedig Magdolnavölgy, Pázmáneum, Aranyvölgy, Angyalföld és Aquincum (Pest felé menő peron) megállóba telepít automatákat a MÁV-Start.

Az utasok a menetjegyeket az automaták telepítéséig továbbra is a MÁV mobilalkalmazás, valamint a megújult online menetrendi kereső és jegyváltási felület segítségével a szokásos tíz százalékos kedvezménnyel vásárolhatják meg. A menetjegyek, feláras jegyek a vonatok fedélzetén a jegyvizsgálótól pótdíj nélkül is megválthatók, ha olyan állomáson szállnak fel, ahol nem üzemel automata, illetve nincs nyitva pénztár.

Magyarország legnagyobb személyszállító vasúti társasága az első automatákat 2013-ban állította forgalomba, 2020-ban pedig már 166 ilyen készülék működött. A MÁV-Start új internetes jegyvásárlási felületének fejlesztését – a vasúttársaság saját belső erőforrásaira alapozva – a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. végezte el, amelyek között októberben megjelentek az első JÉ-s automaták is. 2021-ben már a jegyek 45,2 százalékát jegypénztárban, 27,7 százalékát online (webes felületen vagy a MÁV applikáción keresztül), illetve 15,1 százalékát jegykiadó automatákból veszik az utasok.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.