Kész az utolsó Regionova is
A Regionova márkanévvel illetett 814/914-es sorozatú alacsony padlós résszel is rendelkező motorvonatok teljesen átfestették a csehországi mellékvonalak képét. Az élénksárga és zöld színben pompázó valamikori cseh bézékből (810-es sorozat) átépített két-, esetenként háromrészes szerelvények valósággal ellepték a cseh szárnyvonalakat.
Összesen 237 Regionovát vett a ČD, ezeket a Pars Nova, a Škoda Transportation leányvállalata gyártotta 2005-től napjainkig. A vasúttársaság több mint 6 milliárd koronát (68 milliárd forint) költött a motorkocsikra, egy kétrészes szerelvény 20–25 millió koronába került. Több tenderben is a Pars Nova győzött, vagy ő volt az egyetlen jelentkező, így nőhetett az ár.
Lényegében a kezdetektől arról volt szó, hogy kis költségű komplex nagyfelújítás menjen végbe a szárnyvonalak járműparkjában, így jött létre a Regionova. Egy új motorvonat árának feléből több mint jó felújított járművet kapott a ČD. (A Regionovák kialakulásáról itt olvashat bővebben.) Ennek ellenére sok a panasz, főképp amiatt, hogy hangosak. A mozdonyvezetők pedig többször elmondták, hogy havazásban nehezen birkóznak meg az emelkedőkkel. Mindent összevetve viszont 2005 óta nekik köszönhetően az egész országban sokat javult a személyszállítás minősége, s az utaskényelem a mellékvonalakon.
A Regionova-projekt végén magyar szemmel érdemes egy kis összehasonlítást tenni. Három országban épült a mellékvonalak forgalma a „Bz”-kre, így az ezredforduló után mindháromban felmerült a járművek korszerűsítése hazai vasútijármű-üzemekre alapozva. Elsődleges cél volt két (esetleg három) kocsi összenyitásával egyterű, mindkét végén vezetőállásos, azaz a végállomáson körüljárást nem igénylő, a szóló Bz-nél nagyobb kapacitású, felújított utasterű motorvonatok létrehozása. Mint látjuk, a cseheknél alapvetően sikeres volt a félig új, alacsony padlós részt is tartalmazó járműveket eredményező Regionova-program, le is zárult. A szlovákok két eredeti, magas padlós kocsit építettek egybe, a vécé sem vákuumos, de a projekt megvalósult, egyre több mellékvonalon járnak az „iker-Bz-k”. Úgy tűnik, Magyarországon viszont halva született a hasonló „iker-Bz”. A lassan évtizede megfogalmazott szándékból csak egyetlen jármű épült Szombathelyen, így a hazai vidéki mellékvonalak mára reménytelenül lemaradtak a járműállományt tekintve például a csehekhez képest [– a szerk.].