Kész a Baross híd Siófokon, a Balaton Bringakörnek is köszönhető a felújítás

iho   ·   2021.06.24. 15:50
00_siofok_baross_hid

A híd átépítésének befejező munkálatai még hátra vannak, de az autósok újra kétirányban közlekedhetnek, a kerékpárosok a két oldalt kialakított kerékpársávon haladhatnak, a gyalogosok pedig akadálymentesített járdán kelhetnek át a Sió csatorna feletti hídon. A kész állapot eléréséig lokális forgalomkorlátozásokra még számítani kell a közlekedőknek.

A Balatoni Bringakör részeként kiépülő Siófok, Mártírok útja–Zamárdi közötti 4,5 kilométeres szakasz leglátványosabb eleme az 1983-ban épült híd, átépítésére azért volt szükség, mert az állapota leromlott, és az építése óta nem volt felújítva.

A Baross hídon átvezető kerékpárút az Innovációs és Technológiai Minisztérium adatai szerint a fonyódi és a velencei-tavi után a nyugati országrész harmadik legforgalmasabb kerékpárút-szakasza volt 2020-ban. A siófoki mérőponton a megelőző évhez képest négyszer több kerékpárost számláltak meg tavaly. A kerékpárosok eddig az autósokkal egy felületen, közösen haladva tudtak átkelni a hídon, a gyalogosok pedig egy elválasztott 2,7 méter széles járdán a Balaton felőli oldalon, amelyre csak lépcsőn lehetett feljutni.

A híd szélességének újraosztásával a gépjárművek forgalmi sávja mellett, attól elválasztott, kétoldali és irányhelyes kerékpársávot alakítottak ki.

  • A kerékpárosok a hídon a szélesítést és felújítást követően a járdához és az úttesthez képest köztes szinten haladhatnak a híd két szélén 1,25–1,25 méter széles emelt kerékpársávon. Ennek előnye, hogy a kerékpáros forgalom mind az autósoktól, mind pedig a gyalogosoktól kiemelt járdaszegélyek segítségével fizikailag, szintben is el van választva. Ez jelentősen csökkenti a gyalogos–kerékpáros konfliktusok kialakulásának valószínűségét és növeli a közlekedők biztonságát.
  • A gyalogosok a híd Balaton felőli oldalán egy akadálymentesített, 2,2 méter széles járdán közlekedhetnek. A lépcsők kiváltására új vasbeton tartószerkezetek épültek, a híd előtt az északnyugati oldalon közel 80 méter hosszban, a híd után az északkeleti oldalon több mint 40 méter hosszban. A 145 méter hosszú híd – a híd 30 méter szabadnyílású, a szárnyfalakkal és támfalakkal együtt 145 méter – acéltartóinak korrózióvédelme és a híd szigetelése elkészült, kiépült a szalagkorlát és az aszfalt kopóréteg, emellett a forgalomtechnikai munkák, mint például a burkolati jelek felfestése és a közúti jelzőtáblák kihelyezése is részlegesen megtörtént.
  • A gépjárművel közlekedők a szélesített és felújított hídon a végleges forgalmi rendnek megfelelően, újra kétirányban, a kerékpárosok pedig a híd két oldalán kialakított kerékpársávokon haladhatnak, míg a gyalogosok a Balaton felőli járdán tudnak közlekedni. Ezt követően ideiglenes forgalomkorlátozás mellett befejeződnek a hídfők és szárnyfalak beavatkozásokat követő javítási munkái, az alépítményi részek védőbevonatának készítése, a tereprendezés és a forgalomtechnikai munkák kiépítése.

Július 13-ától a hídon már korlátozások nélkül haladhat a forgalom.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg uniós és hazai forrás felhasználásával. A Baross híd munkálatait a Swietelsky Magyarország Kft. végzi nettó 233 millió forint értékben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek