Kell! Az összes!

iho   ·   2014.12.09. 13:45
quabla1412_0

A vagonokat a QuaBLA-modell tulajdonosa, Börcs László szakkommentálásával mutatjuk be, amelyet a társaság hírlevelében is elolvashatnak.

 

Kőbányai gyerek vagyok! – Hofi Géza emlékére

Ezerkilencáznyolvanötben Naumann Ferenc, Sopron állomás egyik mellékvágányán fotózta a számára ismeretlen, még soha sem látott fedett teherkocsit. Közel harminc év múlva a QuaBLA Modell gondozásában a DOM MODELS részére megjelent a modell változat is.

Már selejtezve Sopronban, 1985-ben. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: QuaBLA)

Az eredeti jármű a Kőbányai Sörgyár bérleményeként koptatta a vaspályákat, a kocsit 1942-ben gyártották Németországban Oppeln sorozatként. A sörgyárnak csak ez az egy ilyen típusú fedett kocsija volt. A jármű fotója már a selejtezett állapotot mutatja, a modellváltozat azonban az üzemi, még közlekedő állapotot jeleníti meg. A modell Németországban megjelenő egyszeri kiadás, azonban a Modell&Hobby központi üzletében is megvásárolható. Külön köszönet Mucsi Barnabásnak szakmai segítségéért.

  • Katalógusszám: 34001 pályaszám: 06 55 112 3604-7 Korszak: IV.

 

Bérlemény a hálózaton – Oldalajtós megoldás

Az 1990-es évek végén a MÁV teherkocsi állagában nagy hiány mutatkozott az eltolható oldalfalú kocsi típusokból. A megnövekedett fuvarfeladatok kielégítésére a vasúttársaság külföldi beszerzésre kényszerült. Az eredetileg az ÖBB klasszikus fedett Hbi(q)s sorozatú kocsijaiból nagyobb darabszámú tartós bérlemény érkezett hazánkba. A kocsik mielőbbi állagba vétele érdekében csupán a magyar pályaszámok feliratozták, a kocsik megjelenésén „foltjavítással” igyekeztek a járműműhelyekben javítani. Ezért a járművek használt állapotban váltak ismertté a hazai hálózaton. Néhány évig ezek a kocsik meghatározó szerepet vállaltak a magyar teherforgalomban. Az ötödik korszakos kocsik kétféle sorozattal, de négyféle pályaszám-variációban jelennek meg. A Fleischmann bázisú modell kiváló alap, hiszen az oldalajtók nyithatósága mellett, a kocsi teljes egészében vissza adja az eredeti kocsik hangulatát.

  • Katalógusszám: 31785 pályaszám: 42 55 227 9502-9 sorozat: Hbiqs korszak: V.
  • Katalógusszám: 31786 pályaszám: 42 55 227 9505-2 sorozat: Hbiqs korszak: V.
  • Katalógusszám: 31787 pályaszám: 42 55 225 4272-8 sorozat: Hbis korszak: V.
  • Katalógusszám: 31788 pályaszám: 42 55 225 4273-6 sorozat: Hbis korszak: V.

 

Olajat a tartályból – Adósság törlesztése

Kétezer-tizennégy februárjában ígéretet tettem, hogy az akkor megjelenő kocsi epoque III. változatát is elkészítem A modell elkészült, nagy kihívást jelentett az alváz feliratozása, különösen a szegecselt keret figyelembevételével. Az eredetileg Németországban besorozott modell második világháború végén került hazánkba, ezért a kocsi a magyar állagba vétel után a sorozatjelölés végén u betűjelzést kapott.

A technikus barátomnál a könyveket lapozgatva vettem észre Szécsey István Ganz vasúti járművek 1920-tól 1959-ig című munkáját. A szerző a könyv huszonkilencedik oldalán részletesen taglalja az eredeti jármű élettörténetét. Ekkor pattant ki a szikra, hogy a kátrányos kocsinak meg kéne csinálni a korszakban hozzáillő testvérmodelljét is, de ha már a harmadik korszakos elkészül, miért ne legyen Lovász György adatai alapján a negyedik korszakos is elkészítve? A könyvben szereplő pft-kocsit meg már természetesnek vettük egy modellkiadásnak.

Mindhárom modellről az eredeti fékállásokat és bódékat eltávolítottuk, új elemként maratott fékhidat helyeztünk fel.

  • Katalógusszám: 33892 pályaszám: Rfu 7512456 Korszak: III.
  • Katalógusszám: 33947 pályaszám: R 7506313 Korszak: III.
  • Katalógusszám: 32947 pályaszám: 20 55 701 5131-1 Korszak: IV.
  • Katalógusszám: 31947 pályaszám: 30 55 706 5124-3 Korszak: V.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek