Kártérítés a metróépítés károsultjainak

Joó Ferenc   ·   2018.09.02. 08:00
u2u5-400

Hamarosan elkezdik az U2-es metró nyomvonal-áthelyezésének és az U5-ös metró építésének munkálatait Bécsben. Az U2-es déli végpontja most még a Karlsplatz, de a jövőben a metróvonal már nem fogja érinteni a jelenlegi utolsó három megállóját. Helyette a városházától (Rathaus) új nyomvonalat építenek dél felé, a Matzleinsdorfer Platz nevű S-Bahn állomásig.

Az U2-es régi nyomvonala azonban nem vész kárba: a Karlsplatz és a Rathaus között a jövőben a teljesen automata U5-ös fog közlekedni, és meghosszabbítják a vonalat észak-nyugat felé három megállóval, Elterleinplatz állomásig.

Az U2-es metró a Karlsplatz helyett a Matzleinsdorfer Platz felé fog közlekedni 2026-tól, a felszabaduló nyomvonalon 2025-től az U5-ös jár majd, észak-nyugat felé meghosszabbítva (forrás: Wiener Linien)

Mindez azt jelenti, hogy öt-hat éven keresztül fel lesz túrva Bécs belvárosának egy jelentős része. Bár a fejlesztésből hosszútávon mindenki profitál, a bécsi városvezetés azokra is gondol, akik az építkezés ideje alatt jelentős veszteségre számíthatnak. A kivitelezés leginkább az ötödik, hatodik, hetedik, nyolcadik és kilencedik kerületi kisvállalkozásoknak jelenthet gondot.

Hogy a munkálatok által érintett belvárosi kiskereskedelmi egységek ne kerüljenek nehéz helyzetbe, Bécs, a Bécsi Gazdasági Kamara és a Bécsi Gazdasági Ügynökség létrehozott egy metróépítési alapot, amiből azokat a belvárosi üzleteket segíti, amelyek az építési munkálatok miatt bevételkiesésre számíthatnak.

Balról jobbra: Gerhard Hirczi, a Bécsi Gazdasági Ügynökség ügyvezetője; Peter Handke, Bécs város gazdasági tanácsnoka; Walter Ruck, a Bécsi Gazdasági Kamara elnöke és Alexander Biach, a Bécsi Gazdasági Kamara igazgató helyettese a Josephstädter Straße érintett szakaszán mutatja be a metróépítési segélyprogramot (fotó: PID/David Bohmann)

2021-ig összesen 3,8 millió euróval töltik fel a közös alapot és ebből évente egyenként legfeljebb 4,6 millió forintnyi támogatást igényelhetnek azok a kereskedelmi egységek, amelyeknek legalább fél éven át valamilyen korlátozással kell szembenézniük, például eltakarják az üzletet az építkezés kordonjai, vagy a boltot nem tudják megközelíteni az áruszállítók.

A kártérítést olyan kisvállalkozások igényelhetik, amelyek kevesebb mint ötven munkavállalót foglalkoztatnak és éves bevételük nem haladja meg a tízmillió eurót. Ezzel a lépéssel Bécs városa hétszáz belvárosi üzletet szeretne támogatni. Az érintettek november elsejétől igényelhetik egy online platformon keresztül az azonnali segélyt. Emellett marketing- és PR-kampányt is tervez a városvezetés, ami arra hívja fel a vásárlók figyelmét, hogy az üzletek az építkezés ideje alatt is nyitva vannak.

Volkstheater metróállomás Bécsben U2-es szerelvénnyel. Az építkezést követően itt már az U5-ös fog járni (fotó: Wikipédia/Luca Sartoni)

Az U5-ös metró automata szerelvényei várhatóan 2024-től szállítják majd az utasokat a Karlsplatz és az AKH, Bécs legnagyobb kórháza között, részben átvéve az U2-es metró eddigi állomásait. Az módosított nyomvonalú U2-es metró új állomásai a tervek szerint 2026-ra fognak elkészülni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.