Jön a Deutschlandticket!
Megszületett a finanszírozási megállapodás a német szövetségi kormány és a tartományok között: havi 49 euróért lehet majd igénybe venni a helyi tömegközlekedést és a regionális vonatokat, várhatóan tavasztól.
A Németország-szerte érvényes havibérlet, az úgynevezett Deutschlandticket elindítását október közepén fogadták el, a finanszírozási szerződésről azonban csak november elején született döntés. A megállapodás értelmében az évi 3 milliárd eurós (jelenlegi árfolyam mellett körülbelül 1200 milliárd forintos) költségen a szövetségi kormány és a szövetségi tartományok egyenlően osztoznak azáltal, hogy a tartományoknak a tömegközlekedési szolgáltatások üzemeltetőinek fizetésére használt, úgynevezett regionalizációs alapokat a jelenlegi évi 1,8 százalékról háromra növelik 2023-mal kezdődően. A szövetségi kormány emellett további évi egymilliárd eurót (bő 400 milliárd forintot) garantál a helyi tömegközlekedés bővítésének költségeire.
Ahogy az idén júniusra, júliusra és augusztusra elérhetővé tett kilenceurós (körülbelül négyezer forintos) havijegy, a 49 eurós (nagyjából húszezer forintos) havibérlet is csak a helyi tömegközlekedésben és a regionális vonatokon lesz érvényes, egyelőre digitális formátumban – a papíralapú verzióról még folynak a tárgyalások.
Dr. Volker Wissing szövetségi közlekedési és digitálisügyi miniszter a szövetségi tartományok közlekedési minisztereivel való találkozót követően elmondta: a digitális jegyet vonzónak és egyszerűnek találták. A döntéssel szabaddá vált az út Németország legnagyobb tömegközlekedési reformja előtt. Az országban még sosem volt ilyen egyszerű a busszal és a vonattal való utazás. A szakember kihangsúlyozta: vonzó ajánlatokkal, klímabarát módon gondolják újra a mobilitást.
A 49 eurós havijegy első körben két évig lesz elérhető, a megállapodás egyik pontja viszont kimondja, hogy egy év után áremelés is lehetséges az inflációhoz mérten. A további árképzést a szövetségi kormány 2024 végén vitatja majd meg a tartományokkal.
Az Allianz pro Schiene lobbicsoport vezérigazgatója, Dirk Flege üdvözölte a 49 eurós jegy elindítását. A szakember úgy véli, a döntés valóban történelmi lépés a modern közlekedéspolitika irányába és óriási lépés a klímavédelemért. Flege kiemelte a politikusok jelentőségét, akik a tömegközlekedést elérhetőbbé, értékesebbé és vonzóbbá akarják tenni.
A januári kezdési dátum viszont egyre kevésbé biztos: Baden-Württemberg szövetségi tartomány közlekedési minisztere, Winfried Hermann nem egyedül fejezte ki aggodalmát ez iránt, hangsúlyozva, hogy a tartományok költségvetésének, valamint a szolgáltatók viteldíjrendszereinek és eszközeinek kiigazítása időt vehet igénybe. A szakember azt javasolta, hogy a 49 eurós jegy elindítását március 1-jéig vagy április 1-jéig is ki kellene tolni.
Az International Railway Journal arról ír, hogy a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) főigazgatója, Oliver Wolff szerint már gyakorlatilag biztos, hogy a januári bevezetés nem tartható, mivel döntő jelentőségű kérdésekben nincs még megállapodás. Ezek miatt a jegy egyelőre nem mindenhol lesz elérhető digitális formában. A szakember úgy véli, a közlekedési vállalatokat nem lehet azzal terhelni, hogy a szövetségi és tartományi kormányok által meghatározott jegyárat alkalmazzanak, ezáltal súlyos pénzügyi veszélybe sodorva saját magukat.
A koronavírus-világjárvány utáni utazások újjáélesztését célzó, nyári kilenceurós jegyet nagyon sikeresnek találták: a három hónap alatt körülbelül 52 milliót adtak el belőle, a használók havonta összesen nagyjából egymilliárdszor használták. A VDV becslése szerint a kedvezményes árú jegyekkel 1,8 millió tonna szén-dioxid kibocsátását előzték meg – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: DB/Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!