Jelentős hálókocsiflottát szállíthat Kazahsztánba a Stadler

iho/vasút   ·   2022.12.14. 12:00
stadler_ady_halokocsi

A kazah nemzeti vasút KTZ 537 kocsit vásárol három, összesen 2,3 milliárd euró értékű megállapodás keretében.

A svájci gyártó és a KTZ a napokban aláírt megállapodások a járművek megépítésén felül azok húszévnyi teljeskörű karbantartását is magába foglalja. A három kontraktus annak a stratégiai megállapodásnak a következménye, melyet még 2021 végén kötött meg Kaszim-Zsomart Tokajev kazah elnök és a Svájci Államszövetség akkori elnöke, Guy Parmelin. A szerződések keretében a svájciak átvesznek egy nagyjából száz alkalmazottat foglalkoztató asztanai gyártóüzemet is, továbbá technológiát is átadnak. A járműveket 2030-ig szállítja le a gyártó. A megállapodás opcionálisan lehetővé teszi újabb kocsik rendelését is, tovább korszerűsítve a KTZ gördülőállomány-flottáját.

A nemzetközi együttműködés alapját a fokozatos technológiaátadás, a más Stadler-üzemek helyi személyzetének képzése, valamint a helyi beszállítókkal és műszaki egyetemekkel való együttműködés adja. A hosszútávú együttműködéssel egy új piacon jelenik meg legkorszerűbb technológiáival és szakértelmével a Stadler, tovább bővítve jelenlétét a FÁK-térségben.

A szerződések négy különböző, korszerű járműtípus gyártását tartalmazza: 234 negyven férőhelyes hálókocsit; 233 58 férőhelyes fekvőhelyes kocsit; 35 tizennyolc ülőhelyes, a személyzet és mozgáskorlátozott utasok szállítására alkalmas személykocsit, továbbá szintén 35 generátoros személykocsit. A széles, 1520 milliméteres nyomközű, 160 kilométer per órás legnagyobb sebességgel használható kocsikat úgy tervezték, hogy éjjel-nappal, villamosított és nem villamosított vonalakon is közlekedhessenek, belföldön és a FÁK-térség nemzetközi járatain egyaránt. A tervek szerint egy-egy szerelvény legalább tizenöt új kocsiból fog állni. A magas utaskomfortot nyújtó járművek nagy hőmérsékleti szélsőértékek között lesznek képesek üzemelni: bírják majd a mínusz ötven Celsius fokos zimankót és a plusz 45 fokos hőséget is. A szerelvényt és a karbantartási ütemezést úgy alakították ki, hogy a járműflotta teljes életciklusa során a lehető legkisebb maradjon a környezeti terhelés.

(Nyitóképünkön egy, a Stadler által az azeri nemzeti vasút ADY-nak még korábban gyártott, modern hálókocsi. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek