Ismét villamos Pécsen?

Kemsei Zoltán   ·   2013.02.12. 09:00
00

Az előző századforduló táján minden, magára valamit is adó város épített közúti vasutat, hol ló-, hol gőz-, többségében azonban villamos vontatással. Baranya megye székhelye sem akart lemaradni: sorrendben tizenhetedikként, 1913-ban indították el a villamosközlekedést. Lehettek volna másodikak vagy harmadikak is a sorban, az ötlet ugyanis 1895-re datálódik. Villamos abban az évben Budapesten kívül csak Pozsonyban járt.

Tárgyalás tárgyalást követett, de a felek malmai lassan őröltek: a kereskedelemügyi miniszter 1912. november 4-én adta ki az ideiglenes engedélyt a villamosvasút megépítésére. Az építés fővállalkozója Pécs város tanácsa és a Ganz Villamossági Rt. volt. A forgalom három, egyvágányú vonalon indult meg 1913. október 20-án, összesen 5,069 kilométer hosszú pályán. A járatok Széchenyi tér–Főpályaudvar, Hadapródiskola–Zsolnay gyár és Irányi Dániel tér–Külvárosi vasútállomás között közlekedtek.

Pécs villamoshálózata egy 1926-os térképen<br>(forrás: Városi közlekedés 2004/5)

Tervek és ötletek a bővítésre többször is születtek, többek közt egy új vonal építése a Köztemetőig, a műtanrendőri bejárást 1914-ben meg is tartották, ám az első világháború kitörése miatt az építést nem kezdték el. A pécsi villamos egészen az 1959-es döntésig, mely szerint autóbusszal kell kiváltani a forgalmat, egy nyomvonalkorrekciót leszámítva változatlan maradt. A forgalom végül két lépcsőben, 1959. március 15-én (főpályaudvari vonal) és 1960. augusztus 31-én (kelet-nyugati vonal) szűnt meg.

A Széchenyi tér villamossal színesben...<br>(forrás: Fortepan)

A villamosközlekedés újraindításának ötlete már 2006-ban, az Európa kulturális fővárosa cím odaítélésekor megszületett. A hálózat előkészítésére a város 2011-ben nyert el egy 750 millió forintos összeget, amelyből a részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészülhet. A projekt előzetes eredményeit 2013 márciusában tárgyalhatják, a teljes anyag elkészülte nyárra várható.

Az eddigi megállapítások szerint a város kelet-nyugati (itt futott az 1960-ban megszüntetett villamos is) és észak-déli tengelyét feltáró villamosvonallal a jelenleg közlekedő buszok mintegy felét lehetne kiváltani – írja a pecsma.hu portál. A legjobbnak ítélt rendszerben a buszállomány hatvan kocsibál állna, ezek a villamosra ráhordó járatokon kívül a hegyi útvonalakon közlekednének.

...és fekete-fehérben

Pécs saját erőből nem, kizárólag uniós forrásból tudna ekkora beruházást megvalósítani. A 2014-2020-as költségvetési ciklus közlekedésre jutó forrásai még nem ismertek, de a portál szerint fennállhat a veszély, hogy a pécsi fejlesztések miatt más városra kevesebb forrás juthat.

Egy optimális vonalvezetés a mai 2-es busz vonalán haladna, azaz az Uránváros buszvégállomás–Mecsek Áruház–Építők útja–Tüzér utca–Hungária–Rákóczi út–Zsolnay út–Komlói út–Hősök tere megállókkal közlekedne. A másik vonal hurokszerűen keresztülhaladna Kertvároson, a Táncsics úton, a Siklósi úton vagy a bőrgyárnál közlekedne, míg a Bajcsy útnál kettéágazva az Árkádot keletről és nyugatról kerülné, majd folytatná útját, illetve csatlakozna be a másik villamosvonalba. Az átalakítással a mai legforgalmasabb, azaz 2-es, 4-es, 6-os, 7-es buszokat is ki lehetne váltani.

Pécs, Búza tér az ötvenes években

Kapcsolódó hírek