Ismét sztrájk a Lufthansánál, most Budapest is érintett
Korábban, amikor a német légitársaságnak csak az interkontinentális hálózatát bénították meg a tiltakozó pilóták, azt nálunk nemigen lehetett érezni, most azonban elsősorban a közép- és rövid hatótávolságú járatokat érinti a munkabeszüntetés, úgyhogy szerte Európában sok a zavar a légiközlekedésben, és ebbe a szórásba már Ferihegy is beleesik.
A hétfő reggeli, délelőtti és kora délutáni frankfurti és müncheni Lufthansa-járatok még leszálltak Budapesten, de a délutáni müncheni és az esti frankfurti már áldozatául esett az újabb, ebben az évben immár nyolcadik pilótasztrájknak a légitársaságnál, az éjszakai gépek sem érkeztek meg Budapestre a két német nagyváros felől – értelemszerűen mindez ugyanúgy érvényes a Münchenbe és Frankfurtba visszainduló járatokra is. A Lufthansa a tiltakozó akció következtében 1450 járatát kellett, hogy lemondja, és csak 700-at tudott fenntartani, mindez 200 ezer utast érintett és érint a továbbiakban.
A megmozdulás még ma, kedden is tart, és ez megint csak érződni fog Budapesten is: az itt éjszakázó gép, mivel hétfőn nem jött, kedd reggel hat óra után nem indulhatott vissza, ugyanúgy törölték a reggeli járatot München felé is. A 8.55-ös és tízórás Frankfurtból érkező járatot éppúgy törölte a Lufthansa, mint a 12.20-as és a 16.15-ös münchenit, és már most tudni lehet, hogy kedd este és éjszaka sem érkezik Frankfurt felől Lufthansa-járat Budapestre: mivel „éjszakázó” gépről van szó, feltehetően ez hatással lesz még a szerdai menetrendre is. A kedd esti müncheni járat mellett viszont egyelőre nem szerepel még a „törölve” – kiegészítés.
Ugyanakkor a Lufthansa szerkesztőségünknek is eljuttatott hétfő esti közleménye szerint kedden már a long-haul hálózat jelentős részén is leáll a forgalom. A részletekről a Lufthansa weboldalának egy speciális szektorában tájékozódhat az utas, itt olvashatók a jegyek visszaváltásának vagy átírásának feltételei is, valamint van egy külön részletes táblázat is a leállított járatokról. A társaság eddig 60 ezer sms-t és 30 ezer e-mailt küldött az utasoknak, tájékoztatva őket a járatuk pozíciójáról.
A Lufthansa elnök-vezérigazgatója, Carsten Spohr úgy nyilatkozott, a társaság továbbra is mindent megtesz a csoport biztos jövője, a versenyképes és fenntartható működés érdekében „vállalja a sztrájkok terhét is”. Ugyanakkor azt is jelezte, ebben a pillanatban a rövidtávú problémák megoldására koncentrálnak, beleértve a légitársaságról alkotott fogyasztói képet – utalt Spohr arra, hogy a Lufthansa egyik fő marketing-ereje a megbízhatóság volt, de a menetrend az idén már sokadszorra borul a pilóták munkabeszüntetése miatt.
Az elnök-vezérigazgató, miközben sajnálatát fejezi ki az utasoknak és a személyzetnek okozott kellemetlenségekért – utalva arra, hogy a pilótákon túl a Lufthansa állománya is alaposan megszenvedi ezt a munkakonfliktust –, kijelentette: nem lát lehetőséget a kompromisszumra a Lufthansa jövője érdekében. Amúgy megismételte azt is, a megoldást a tárgyalóasztalnál kell megtalálni, nem sztrájkok útján, de arról nem beszélt, mi lehet a megoldás, ha nincs esély kompromisszumra.
Mint arról a korábbi sztrájkok alkalmával beszámoltunk, a Vereinigung Cockpit, VC pilótaszervezet a hajózószemélyzet korai nyugdíj-lehetőségének megvonása kapcsán indított sztrájksorozatot, jelenleg még 55 évesen mehetnek nyugállományba a kapitányok, ez a jövőben csak a hatvanadik életév betöltése után lesz lehetséges a számukra.
A vállalat ugyanakkor azt hangsúlyozza, az Európai Unió nemrég engedélyezte a pilóták nyugdíjkorhatárának kitolását 65 évre, tehát a német személyzet tiltakozása okafogyottá vált, a pilótaszervezet azonban nem ezen a véleményen van, hiszen az EU-s oldás csak lehetőség, nem azt jelenti, hogy a társaságoknak feltétlenül a megjelölt életkorig kellene foglalkoztatniuk a kapitányokat, a mostani, tíz évvel korábbi nyugdíjba vonulás lehetőségét tehát továbbra is meg kellene adni nekik. De a követelés most már más témákra is kiterjedhet, ugyanis a pilótaszervezet általában a kollektív szerződés újratárgyalásáról beszél.
Ami a jó hír, hogy a jelek szerint olajozott viszont a különféle közlekedési ágak érdekvédelmi szervezeteinek együttműködése, ugyanis a Deutsche Bahn mozdonyvezetőinek sztrájkját épp hétfőre felfüggesztették, és a szakszervezeti vezetők ígérete szerint egy hétig nem is kezdik újra, vagyis amíg múlt héten a német pályaudvarokon volt nagy tömeg és az emberek belföldi légijáratokon próbáltak eljutni a céljukhoz, addig ezen a két napon a repülés helyett nyilván sokan választják Németországban, de általában egész Európában a gyorsvasút-hálózatot. A Lufthansa tájékoztatása szerint egyébként a sztrájk idejére a belföldi járatokra szóló jegyek átválthatók vonatjegyekre is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!