Ismét repül az ukrán-orosz szállítógép

iho/repülés   ·   2012.10.09. 08:00
an70cim

Ismét elkezdik az An-70-es berepülési programját. Az ukrán tervezésű katonai szállítógép szeptemberben részt vett egy ukrajnai légibemutatón, miután átesett egy avionikai felújításon, mindezek után az Antonov tervezőiroda azt állítja, hogy a gép tulajdonságai jobbak, mint a fejlesztés utolsó fázisában lévő európai katonai teherszállító, az A400M. Kétségtelen, a gép teherbírása nagyobb, ugyanakkor még annyira sem számít kiforrottnak, mint az európai légcsavaros konkurens.

A berepülési program mellett újragondolták a gyártást is. A hosszú tárgyalások után tavaly újjáélesztett orosz-ukrán An-70-es együttműködés jegyében Oroszországban történik az összeszerelés, a kazanyi KAPO-nál. A hajtóműveket, a szárnyakat és a farokrészt pedig Ukrajnában készítik.

Az orosz légierő a tervek szerint 60 példányt vásárol a négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás szállítógépből, és természetesen az ukrán légierő is használja majd a típust.

A gép fejlesztése igen régen kezdődött, és igen hosszú időre megrekedt, egyrészt az első prototípus 1995-ös szerencsétlen katasztrófája miatt, amikor a gép a levegőben ütközött a kísérő An-72-essel, majd 2001-ben a második protopéldány is megsérült egy balesetben. Ugyancsak hátráltatta a fejlesztést a két ország, Ukrajna és Oroszország vitája. Problémák voltak a hajtóművekkel, illetve a különleges ellenforgó légcsavarok okozta aerodinamikai hatásokkal.

Kapcsolódó hírek

Blog Kocsiállás

Adigeföld, az egyik utolsó Ikarus-fellegvár

Gács Péter–Schmidt L. Valentin   ·   2025.01.19. 18:00

Az utóbbi években nemcsak hazai közszolgáltatók flottájában, de az egykori keleti blokk területén is szinte kivétel nélkül nyugdíjazták a magyar márka méltán legendás 200-as sorozatát. Délnyugat-Oroszországban van azonban egy közlekedési vállalat, ami kivételt jelent.