Ismét felemelkedőben a RoLa
Az ÖBB Rail Cargo Group már idén ősszel túllépte az elmúlt években elért szállítási mennyiségeket. 2024-ben jönnek a „csendes útvonalak”.
A közúti árufuvarozás vasútra terelése a klímaváltozás elleni harc egyik fontos lépése, melynek kulcsfontosságú eleme a kamionok környezetbarát módon, vasúton történő szállítása: a RoLa (Rollende Landstraße, magyarul: gördülő országút). Ezt a fuvarozási módot támogatja az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) teherszállítási üzletága, az ÖBB Rail Cargo Group (RCG).
A RoLa-rendszer idén ismét nagy lendületet vett: ősz közepén, október végére már több mint 158 ezer kamiont szállítottak, vagyis az RCG máris jobb eredményt ért el, mint az elmúlt két évben – 2019-ben körülbelül 151 ezer kamion utazott a szerelvényeken, tavaly pedig 147 ezer nyerges szerelvényt fuvaroztak a RoLa-útvonalakon. A kiemelkedő eredmény szinte teljes mértékben a Brenner-tengelyen áthaladó RoLa-útvonalak számának jelentős növekedésének köszönhető: október végéig 135 ezer kamiont szállítottak Tirolon keresztül. Ezzel párhuzamosan az emisszió is csökkent: 2021-ben eddig már több mint 20 ezer tonna szén-dioxid kibocsátást előztek meg a RoLa-vonatok.
Az ÖBB Rail Cargo Group a wörgli terminál és az olaszországi Trento között, valamint a Brenner-hágón át működtet nemzetközi fuvarokat. A szerelvények szállítási kapacitása igény esetén növelhető. A Brenner-fuvarokon kívül Wels és Maribor között is szállít az RCG.
A vasúti kamionszállítás számos előnnyel bír. Egyrészt a kamionsofőrök a vezetési és a pihenési idő alatt is haladnak a szerelvény fedélzetén. Egy másik pozitívum a vasút mentén élőket érinti, mivel tárcsafékekkel szerelik az alacsony padlószintű RoLa-kocsikat, csökkentve a zajterhelést.
Újabb előnyt jelentenek majd az Európai Unió-szerte 2024-től bevezetendő, úgynevezett „csendes útvonalak”: ekkortól ugyanis csak alacsony zajszintű, „halk” tehervagonok közlekedhetnek majd ezeken az útvonalakon, jelentős változást hozva Tirolban. Ezen „csendes” útvonalak közé fog tartozni a tiroli Kufstein–Brenner vasútvonal is. A lépés körülbelül a felére fogja csökkenteni a tehervonatok zajkibocsátását Tirolban.
Az RCG számára a Covid-19-világjárvány idején továbbra is az egészség és a biztonság a legfontosabb. A fizikai védőtávolság betartása érdekében a vállalat folyamatosan nyomon követi a RoLa-szerelvényekben utazó kísérőkocsi foglaltsági szintjét. A kocsiban az FFP2-es maszk viselése kötelező. A fokozott védekezési és fertőtlenítési intézkedések továbbra is érvényben maradnak. Ennek értelmében a vonat minden végállomásán fertőtlenítik a kísérőkocsi legfontosabb érintkezési pontjait, úgy mint a WC helyiséget, az asztalokat, az ajtókilincseket, a kapaszkodókat és egyéb felületeket.
Az ÖBB teherszállítási ágaként funkcionáló Rail Cargo Group Európa egyik vezető logisztikai vállalataként formálja az iparágat, a nap minden órájában, Európától Ázsiáig, összekötve embereket, üzleteket és piacokat, az elsőtől az utolsó kilométerig. A vállalat 9393 alkalmazottal 18 országban évente körülbelül 460 ezer vonatot – naponta nagyjából 1260-at – közlekedtet le biztonságosan, évente 95 millió tonna nettó forgalmat kezelve, hatékonyan. A Rail Cargo Austria AG-hoz tartozó RCG az Ausztriában szállított áruk 28,2 százalékát továbbítja, ezzel Európa élmezőnyébe tartozik. Ráadásul így évente körülbelül 1,1 millió tonna szén-dioxid kibocsátását is megelőzi Ausztriában.
(X)
(Nyitókép forrása: ÖBB RCG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!