Intermodális hűtőlánccal kísérletezik Törökország és Oroszország között a Maersk
A logisztikai cég friss gyümölcsöket szállít hűtőkonténerekben, tengeri, vasúti és közúti fuvart összekapcsolva.
Az első konténereket nemrégiben indította útnak a Maersk. A konténereket először hajóra pakolták törökországi Mersinben, majd a Fekete-tengeren átkelve érkeztek meg az oroszországi Novorosszijszk kikötőjébe, ahonnan a Ruscon Delo csoport által üzemeltetett tehervonatra átrakva haladtak tovább a moszkvai Szeljatino terminálhoz. A szolgáltatás célja, hogy kielégítse a friss gyümölcsök iránti egyre nagyobb igényt Oroszországban.
A vasúti infrastruktúrát az Oroszországi Vasutak (RZSD) nyújtja az új intermodális fuvarhoz. A vonatút során a konténerek energiaellátását a hűtési specialista Polar Starral együttműködésben végzi a Maersk. A fuvarozó vállalat arra számít, hogy a szolgáltatás át fogja alakítani a Közel-Kelet, valamint a Földközi-tenger és Közép-Oroszország közötti hűtőláncot, évente akár több mint ötvenezer konténer kapacitással.
A Maersk új intermodális szállítási megoldásának egyik sajátos jellemzője a vasúti fuvarozás. Katona Zsolt, a Maersk kelet-európai részlegének vezérigazgatója elmondta: a múltban az importált konténereket vagy közúton szállították, vagy Novorosszijszkban rakták át hajókról teherautókra, amik aztán tovább vitték azokat a szárazföldi célállomásokra. A nemrégiben elstartolt fuvar az első olyan szállítási lehetőség, mellyel friss gyümölcsöket visznek vasúton a Földközi-tenger keleti részéről az orosz fővárosba. Ráadásul a szállítmányok ugyanazokban a konténerekben érkeznek meg, mint amiben elindultak. A Szeljatino terminálba történő érkezés után az árukat közúton viszik tovább a célállomásaikra.
Az új hűtőlánc-szolgáltatás nemcsak a közúti fuvarozás vasútra terelése, vagyis az úgynevezett modális váltás miatt fontos, hanem a kombinált fuvarozásnak is egy újabb példáját mutatja be, ahol három szállítási mód gördülékeny együttműködését lehet megfigyelni: a tengeri és a vasúti szállítás jelenti a hosszabb szakaszokat, és csak az utolsó kilométereken szükséges igénybe venni a teherautókat.
Az Oroszország egyik nagy kiskereskedelmi láncának számító Magnet gyümölcs- és zöldségrészlegének igazgatója, Julija Krimova szerint évről évre egyre nagyobb az igény a friss gyümölcsökre és zöldségekre Oroszországban. A helyi szezonális jellemzők, valamint a hiánycikkek miatt azonban nem mindig könnyű beszerezni a legjobb minőségű árukat.
A Novorosszijszk és Moszkva közötti új fuvar döntő fontosságú lesz az igények kielégítése, valamint a polcokon található friss termékek elérhetősége szempontjából, emiatt a Maersknél központi figyelmet kap. A vállalat fix és gyors tranzitidőkkel számol, biztonságot nyújt a termékeknek, valamint szállítás közben magas szinten ellenőrzi a szállítás feltételeit – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a novorosszijszki kikötő látható, ahol a Törökországból érkező hűtőkonténereket átrakják a Moszkvába tartó tehervonatokra. Kép forrása: Rail Freight)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!