Indul a Strela
Kamerák is megörökítették, ahogy elindul a Slovenská strela motorvonat az eddigi állomáshelyéről, a kopřivnicei Tatra gyár udvarából a morvaországi Hranicébe, ahol a ČMŽO (Českomoravské železniční opravny) telephelye található.
A tervek szerint a felújítási projekt teljes költsége 118 millió koronára (1,4 milliárd forint) rúg majd, ennek körülbelül egyharmada a vonat felújítási költsége, a többi pedig a tervezett csarnok építésére és mellékköltségekre irányul. A részletekről előző cikkünkben tájékoztattunk. Jelenleg új fejlemények nincsenek, a felújítás költségeit eddig a Tatra nem kívánta nyilvánosságra hozni. A Csehszlovák Államvasutak eme legendás motorvonatából már csak ez az egy példány maradt fenn, ezért is tartják fontosnak a restaurálását. A motorvonat egyik különlegessége az elektromechanikus erőátvitel.
Az M290.0 sorozatú motorvonatokat 1936-ban gyártották az akkori Tatra Kopřivnice gyárban, a Csehszlovák Államvasutak részére. A vonat az akkoriban elképesztő gyorsaságnak számító 130 kilométer per órás sebességet is elérte, de a próbák alkalmával a legnagyobb elért sebesség 148 kilométer volt óránként. A Csehszlovák Államvasutak a Prágát Pozsonnyal összekötő vonalon használták a motorvonatot, rekord menetidőt elérve a két akkori országrész fővárosai között. 1937-ben például 4 óra 20 perces menetidőt produkált a vonat Prága és Pozsony között, amit csak a XXI. században sikerült felülmúlni. Összehasonlításképpen ma Prága és Pozsony között a Metropolitan Slovenská strela 3 óra és 59 perc alatt közlekedik. A legendás vonat tehát máig fennmaradt, csak most a csehek ötletére a névhez hozzácsapták a Metropolitan jelzőt, amelyet egyébként a budapesti EuroCitykre használnak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!