Húsz hónap után felszállhatnak a MAX-ok! Egyelőre az Államokban...
A legszigorúbban ellenőrzött, tehát legbiztonságosabb típus. Az utasok tudni fogják, ha ezzel repülnek, de elállhatnak az úttól. Alaska járata, Houston–Anchorage: kisebb fogyasztás, nagyobb hatótáv.
Napra pontosan az előrejelzések szerint, az FAA november 18-án oldotta fel a Boeing 737 MAX repülési tilalmát, ami azt jelenti, hogy húsz hónap után valóban megkezdődhet a légitársaságok már meglévő gépeinek forgalomba állítása, a gyártó által elkészített, de eddig letárolt példányok átadása a vevőknek, és mindezek előkészítése a repülésre – amint azt az FAA közleménye hangsúlyozza, a tényleges üzemeltetésre a hatóság által meghatározott feltételek teljesítése esetén kerülhet sor.
Az a sajtóorgánum, a Seattle Times, amely az elmúlt másfél évben nem fukarkodott súlyos bírálatokkal a Boeing irányába, elismeri, hogy az érintett légitársaságok már nagyon várják ezt a lehetőséget. portálunk is jelezte, hogy az American már újra beillesztette a típust a menetrendjébe, december 29-én La Guardia és Miami között repül ismét a gép, az Alaska az év legelején veszi át első MAX 9-esét és márciusra tervezi a járatokat, a United január végére, február elejére. A legnagyobb 737-es üzemeltető Southwest mind a 9000 pilótáját átképzi a típusra. A napokban várható további három fontos partner, az európai, a kanadai és a brazil hatóság zöld jelzése a nagy visszatérésre.
Mint azt is jeleztük, a légitársaságok egy része kampányban igyekszik meggyőzni utasait, nincs miért tartaniuk a MAX-tól, miután a két korábbi katasztrófa nyomán meghozott intézkedések tökéletesen biztonságossá teszik a konstrukciót. Az American tervezi demo-repülések megtartását Dallasból, a Southwest elnöke maga is repülni fog a géppel, mielőtt utasokat szállítana. A nagy amerikai társaságok jelezték, nem titkolják utasaik elől, ha a MAX repüli a járatot, aki nem akar ezzel a géppel repülni, plusz tarifa nélkül átirathatja a jegyét más járatra, vagy visszakaphatja a jegy árát. Sajtüótermékek korábban és most is azzal a nagy leleplezéssel jöttek elő, hogy a Boeing 737-8 név alatt akarja „elfedni” a típust, valójában azonban a 737-es MAX-ok kezdettől fogva, tehát a baleset előtt is, alváltozattól függően 737-8, 737-9 és 737-7 kóddal szerepeltek a repülési dokumentumokban és menetrendekben.
Viszont a légitársaságok abban reménykednek, hogy a Coviddal terhes nehéz időszakban a MAX-ok beállítása, amelyek lényegesen kisebb költséggel üzemeltethetők, mint az előző NG-sorozat gépei, például mert tizennégy százalékkal alacsonyabb a fogyasztásuk, lehetőséget ad arra, hogy belefogjanak öregebb és kevésbé gazdaságos utasszállítóik lecserélésébe. A MAX azért is fontos, mert nagyobb a hatótávolsága az eddigi 737-esekénél, az Alaska például Houstonból leszállás nélküli járatot tervez a géppel egészen Anchorage-be.
Az Amerikán kívüli légicégek közül hírek a Ryanair várja leginkább a flottafrissítést MAX-okkal, harminc példányt állítana szolgálatba 2021-ben, és saját szimulátort vásárolt az átképzésre. A cég ismét azt hangoztatja, hogy a balesetek utáni alapos kivizsgálás és hatósági munka ezt a típust a föld legszigorúbban ellenőrzött, tehát legbiztonságosabb típusává tette a 737-esnek ezt a változatát.
Egy pilóta egyébként öt óra alatt kapja meg az FAA által előírt plusz képzést, ebből két óra a számítógéppel támogatott képzés, egy óra eligazítás majd két óra szimulátor. A szükséges műszaki változtatások (szoftver, kábelezés) elvégzésére a Boeing külön központokat állít fel a föld különböző pontjain. Mindeközben cikkünk megjelenéséig továbbra sem nyilatkozott a kínai hatóság, amelynek döntésétől függ a Boeing keskenytörzsű sorsa a legnagyobb piacán, ahol ráadásul, ha ugyan még mindig csak a fejlesztés állapotában, de létezik hazai gyártású konkurens típus.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!