Hétmilliárd dollár értékű beruházást tervez idén az Amtrak

A pénzt jelentős infrastrukturális és flottaprojektekre költik. Előnyben a belföldi beszállítók és az amerikai munkaerő.
Az Egyesült Államok távolsági vasúti személyszállításáért felelős Amtrak behozná a lemaradását: a vasútvállalat gyakorlatilag évtizedekig csak a szinten tartásra törekedett, ám napjaink forgalmi igényei már meghaladják a társaság lehetőségeit. Közlésük szerint az átalakulási folyamat során „egy olyan korszerű és hatékony személyszállítási szolgáltató jön létre, amely segít kielégíteni a vasúti iránti történelmi keresletet”.
A cél megvalósítása érdekében az Amtrak a magánszektor szereplőivel lépett partnerségre, bevonásukkal az ország több, mint ötszáz térségében és településén javulnak a vasúti kapcsolatok, lép szintet szolgáltatás színvonala. A vérfrissítésre szánt hétmilliárd dollár jelentős hányadát a társaság eddigi legnagyobb állomásfejlesztési programja igényli – a korszerűsítések 380 állomást érintenek.
Elengedhetetlen az előrelépéshez a meglévő szűk keresztmetszetek felszámolása. Ezért évszázados hidakat, alagutakat és egyéb infrastrukturális elemeket váltanak ki, vagy korszerűsítenek. Ebbe a sorba tartozik a 151 éves, még Ulysses S. Grant elnöksége idején épült nyugat-baltimore-i Baltimore és Potomac alagút, a B&P tunnel kiváltása (illusztrációnkon). A meglévő, kétvágányú, 2338 méter hosszú létesítmény a kapacitásai határán működött, és 150-nél több vonatot már nem tudott átbocsájtani. A vonatok sebességét ugyanis korlátozza a déli kapuzatánál kialakított szűk ív, ahol 48 kilométer per óra sebességkorlátozást kellett elrendelni, továbbá a lejtviszonyai sem optimálisak. Ezek a problémák krónikus késéseket okoztak – a hétköznapokon a vonatok több mint tíz százaléka képtelen volt tartani a menetrendet.
A múltidő használata azonban egyelőre csak részben indokolt: az előmunkálatok ugyan már 2023-ban munkálatok megkezdődtek, ám az új, Frederick Douglass abolicionista reformpolitikusról elnevezett alagút elkészültéig még hosszú évek vannak hátra. Megépítése része annak az észak-keleti vasúti korridor modernizálását és részbeni átépítését célzó tervnek, amit még tavaly a Biden-adminisztráció hagyott jóvá, és amelynek a költségei meghaladják a 16 milliárd dollárt. A Frederick Douglass Alagútprogram 4,7 milliárd dolláros szövetségi támogatást kapott.
Nem marad érintetlen az Amtrak flottája sem: lecserélik a társaság negyven év átlagéletkorú vasútijárműparkját is. Első lépésben száz új távolsági, belföldi gyártó által előállított vasúti kocsi beszerzéséről írtak alá szerződést.
Az Amtrak fejlesztési, modernizálási programja az elkövetkező években a vasúttársaság szerint többszázezer képzett amerikainak ad munkát.
Nyitóképünkön: előmunkálatok a nyugat-baltimorei B&P alagútnál. Az alagutat az Amtrakon kívül a marylandi MARC regionális vasúttársaság is használja
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!