Heli-hírek: különleges újdonságok

iho   ·   2013.03.12. 11:30
cim

A Sikorsky nagysikerű és különlegesen gyors X2 demonstrátorából a Boeing közreműködésével fejlesztenek új, az amerikai hadsereg tenderén vesenybe szálló típust – jelentették be a két nagy cég illetékesei.

A világrekorder kísérleti gép...

A patinás helikoptergyártó 2008-ban mutatta be a koaxiális, egymáés fölött ellenforgó rotorokkal helyből fel- és leszálló, vízszintes repülésnél pedig egy tolólégcsavart is működtető gépét, amely 463 kilométeres óránkénti sebességet ért el, és ezzel nemhivatalos forgószárnyas világrekordot állított fel. A sikerhez hozzátartozik a repülést vezérlő számítógépes fly-by-wire rendszer.

A kísérleti gépből a Sikorsky már korábban tervezte kialakítani az AH/OH-58 Kiowa gépcsalád leváltására egy felderítő, könnyű támadó és közben hat katona szállítására is képes harci helikoptert, abban a kategóriában, amelyben korábbi tervek szerint a futurisztikus RAH-66 „lopakodó” Comanche lett volna a domináns típus, de annak fejlesztése olyan hihetetlenül sokba került, hogy hétmilliárd dollár után feladták és törölték a programot.

...és a fantáziakép a nagyobb, de valamivel lassabb katonai változatról

A Sikorsky és a Boeing közös ajánlata most egy kisebb fejlesztési kockázattal járó gép kialakítása, amelynek az utazósebessége „csak” 426 kilométer óránként, a Sikorsky gépéhez képest javítanak a lebegési jellenzőin, miközben hatvan százalékkal növelhetőp a bevetési rádiusz, és 50 százalékkal javul a gép „high-hot” teljesítménye, vagyis sokkal többet bír magasan fekvő és/vagy magas hőmérsékletű terepeken.

Egy eddig tökéletesen titkos projektről is fellebbent a fátyol a napokban: az AgustaWestland mindössze fél év alatt építette meg a maga billenőrotoros technológiai bemutató gépét, amellyel, mint kiderült, 2011 és 2012 folyamán már jónéhány repülést is végrehajtottak egy jól szeparált kísérleti bázison, Olaszországiban. A gép hasonló elveket követ, mint az amerikaiak csaptszolgálatban álló billenőrotorosa, az Osprey, vagyis a hajtóművek egésze fordítható a rotorokkal együtt függőlegesbe, sőt, annál is hátrébb, hogy a gép helikopterként helyből fel- és leszálhasson, az előreforduló hajtóművek és rotorok pedig merevszárnyú repülőgép módjára hajtják a szerkezetet.

Egy tényleg szenzációs újdonság, az elektromos billenőrotoros Project Zero

Hogy még izgalmasabb legyen a „Project Zero” nevű konstrukció, a tiltrotor elektromos meghajtású, ami egyben szükségtelenné teszi a bonyolult és nehéz áttételrendszereket, a repülőtéren vesztegelve viszont a felhajtott rotorok a szélben szabadon forognak és ezzel is termelnek akkumulátorokban tárolt áramot. A gép kormányfelületeit is elektromosan mozgatják, ezzel is megtakarítva a hidraulikák súlyát és bonyolultságát. A meghajtás lehetséges hibrid dízel-elektromos felállásban is, a szépen wingletelt szárnyak mellett a törzs is termel felhajtóerőt.

Ha kifejezetten helikopteres üzemmódban akarnak vele feladatot végrehajatni, akkor a szárny külső részét le is lehet szerelni a gépről. A masinának igen alacsony a zajszintje és az elektromos meghajtásnak nem kell oxigén, ezért nagy magasságban, illetve rendkívül szennyezett környezetben, például egy vulkánkitörés körülményei között is biztonságosan használható.

Kapcsolódó hírek

Blog Kocsiállás

Adigeföld, az egyik utolsó Ikarus-fellegvár

Gács Péter–Schmidt L. Valentin   ·   2025.01.19. 18:00

Az utóbbi években nemcsak hazai közszolgáltatók flottájában, de az egykori keleti blokk területén is szinte kivétel nélkül nyugdíjazták a magyar márka méltán legendás 200-as sorozatát. Délnyugat-Oroszországban van azonban egy közlekedési vállalat, ami kivételt jelent.