Harminc kocsi huszonnégyezerért
Nyolcszázezer euróért újíttatna fel egy kocsit a ZSSK szlovák vasúttársaság a napokban kiírt tender szerint. A beruházás java részét persze uniós támogatásból fedeznék. A modernizáció során a vasúttársaság legrégebbi kocsijai légkondit, konnektorokat, zárt rendszerű WC-t, és bicikliszállításra alkalmas teret is kapnának.
A ZSSK most elsősorban a regionális expresszeken és gyorsvonatokon cirkáló élemedett korú bautzeni B sorozatú kupés kocsikat revitalizálná. Az eddigi kocsifelújítások vagy vonatbeszerzések inkább csak a fővonalakon közlekedő IC- és gyorsvonatok kocsijait, vagy a személyvonatok szerelvényeit érintették. A sebesvonatokon és regionális expresszeken lényeges minőségi javulás évek óta nem történt. Ezen akar javítani a vasúttársaság. A több mint huszonöt éves kocsikra ráfér a felújítás, ezek miatt a járművek miatt kapja a szlovák állami vasúttársaság a legtöbb kritikát. Állandó téma a piszkos bőrülés, a nehezen nyíló ajtók, a nem zárható vagy nem jól szigetelő ablakok, valamint a WC elavultsága, amit sokszor lehetetlen használni.
Egyelőre részletes információk a kocsik felújításáról nincsenek, de az utóbbi évek tapasztalatai szerint sejthető, hogy a kupés elrendezés termesre változik, s lesz kerékpár-szállítási lehetőség is rajtuk. A modernizált járműveket elsősorban Pozsony és Kassa környékén sorozzák majd vonatokba. A Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) eddig vesztésre áll az utasokért folytatott küzdelemben, nem megerősített információk szerint a múlt évben hétszázezerrel kevesebb ember utazott vonattal, mint 2012-ben. A társaság kirakatterméke, a Kassa és Pozsony közötti intercity járatok is évről évre veszteséget produkálnak.
A tender kihirdetése óta még egy cég sem jelentkezett, de valószínű, hogy a hazai járműjavítókon kívül (ŽOS Vrútky, ŽOS Zvolen, ŽOS Trnava) külföldi érdeklődők is bepróbálkoznak.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!