Hainan: növekvő forgalom, csökkenő profit
Csökkent a profitja, de még mindig bőven nyereséges Kína egyik legnagyobb légitársasága, a Hainan Airlines. A pontos számok: a nettó nyereség 2,63 millió jüan, vagyis 415,9 millió dollár, ami 12,7 százalékos visszaesés a 2010-eshez képest. Az ok a társaság közleménye szerint egyértelműen az üzemanyagárak emelkedése.
Az utasforgalom csaknem tíz százalékkal emelkedett, és ami még jobb hír, a gépek telítettségi mutatója is javult több mint három százalékkal. Ugyancsak érdekes adat, hogy a globális trenddel ellentétben a Hainan növelte teherszállítási teljesítményét is 3,3 százalékkal.
Ugyanakkor a Hainan elnöke már tavaly jelezte, aggodalmat kelt a magas kerozinárak mellett a társaság igen komoly adósságállománya, ami elsősorban a gépbeszerzésekkel függ össze. A Hainan 2011-ben 3 gépet vont ki a forgalomból, de 14-et állított be. A jelenlegi 108 gépből álló flotta pedig viszonylag vegyes, a keskenytörzsűeket a 75 737-800-as dominálja, de van ezenkívül Classic és más NG-változat is, a szélestörzsűek között pedig 767-esek, A330-asok és 340-600-asok is repülnek.
Az erős eladósodottság ellenére a legutóbbi márciusi Hainan-közlemény megerősítette, hogy a társaság át fogja venni megrendelt tíz 787-esét, és hosszabb távon foglalkozik a 747-es óriásgép új változatának, a 747-8i-nek a beszerzésével is.
Ami a Hainan jövőjét illeti, a tavalyi adatokat kommentálva Chen Feng elnök jelezte, a légitársaság bízik a kínai gazdaság további erősödésében, a belföldi légiforgalmat támogató politikában és a jüan pozíciójában, sőt, az is a társaság előnyére válik majd, ha Hainan valóban fontos világturisztikai központtá válik. Tegyük hozzá, erre meg is van az esélye, a sziget Kína legdélibb része, kellemes szubtrópusi éghajlattal, délen igen szép tengerparttal és már jó néhány ugyancsak jól kiépült szállodaövezettel.
Ami viszont továbbra is bizonytalansági tényező, az a kerozinárak alakulása, a kamatok változása (nyilván összefüggésben a társaság hitelállományával), a növekvő gyorsvasúti hálózat és az erősödő légi közlekedési konkurencia.
A Hainan sorsának alakulása azért lehet érdekes Magyarország felől nézve, mert, amint erről többször beszámoltunk, ez a kínai cég mutatkozott hónapokon keresztül a Malév biztos vevőjeként, majd ősszel, hivatalosan máig sem tisztázott okok miatt, visszalépett az üzlettől. A Malév bedőlése ezek után végképp nehezen elkerülhetővé vált, majd nem sokkal azután, hogy bekövetkezett, a Hainan megszüntette Peking–Budapest járatát, és ezzel az utolsó igazán nagy távolságú, szélestörzsű gépekkel repült légi útvonalat Budapest és más kontinensek között.
A Hainan elnöke már ősszel azt is jelezte, hogy át kell gondolni a társaság beruházásait, befektetési politikáját, meg kell fontolni, mire fordít pénzt és mire nem.