Gyorsvonati sínpárduc születik
A cseh vasúttársaság a belföldi gyorsvonatokra szánja az új járműveket, amelyek konstrukciójukban a már jól ismert RegioPanterekhez fognak hasonlítani. A kétáramnemű villamos vonatokon természetesen több igazítást végeznek, hogy rendeltetési céljuknak megfeleljenek.
A Škoda pilseni gyárában már el is kezdődött a gyorsvonati sínpárducok gyártása. Az első szerelvényt 2015-ben kell leszállítania a gyártónak, majd az összes Panter (még hivatalos megnevezésük nincs, cseh források csak gyorsvonati RegioPanternek emlegetik, de biztos, hogy nem ez marad a nevük – vagy kikerül a Regio szó, vagy hozzákerülhet az Inter- előtag) 2016-ban kerülhet a ČD-hez. A gyorsvonati Párducok kétféle modifikációban, mégpedig tíz ötkocsis és négy háromkocsis kivitelben épülnek meg. Mindegyikük mindkét Csehországban használt feszültségrendszer alatt képes lesz közlekedni. A közbeszerzési szerződés értéke eléri a 2,6 milliárd koronát (hozzávetőlegesen 30 milliárd forint).
A vonatok tehát konstrukciójukban a RegioPanterből indulnak ki, néhány változtatást azonban végeznek rajtuk. Kevesebb lesz például az ajtók száma a szerelvényen. Minden kocsin (motor-, betét- és vezérlőkocsi) csak egy kétszárnyas ajtó lesz elhelyezve, s a beszállótér fallal és automatikusan nyíló tolóajtókkal lesz elválasztva. A RegioPanterekkel ellentétben a szerelvényben több hely lesz a nagyobb méretű poggyásznak, s az ülések feletti csomagtér is nagyobb kapacitású lesz. A gyermekkocsik és kerékpárok is külön helyet kapnak a vonaton, valamint a kisgyermekes utasok részére egy leválasztott rész lesz fenntartva, külön ajtókkal, amelyek a többivel ellentétben biztonsági okokból csak gombnyomásra nyílnak.
Mivel a szerelvényeket a belföldi gyorsvonatokra szánják, azaz a hosszabb utazás gyakoriságát feltételezik, kényelmesebb üléseket szerelnek a vonatokba, mint a regionális testvéreikbe. Természetesen légkondi és wifi is lesz a vonaton, valamint korszerű elektronikus utastájékoztató rendszer is. Elektronikus kijelzők mutatják majd azt is, hogy egy-egy hely foglalt-e, vagy sem.
A szerelvény ötkocsis változata 292 ülőhelyet kínál másodosztályon (plusz 16 lehajtható ülés), első osztályon pedig negyvenkettőt. A rövidebb, háromkocsis változaton 162 (plusz 13 lehajtható ülés) ülőhely lesz a második kocsiosztályon, a komfortosabb első osztályon pedig huszonöt ülőhely lesz. Az ötkocsis Panteren tizenöt, a háromkocsis kistesón pedig tíz kerékpár fér el. A még névtelen Panterek maximális sebessége 160 kilométer per óra, teljesítményük pedig 2 720, illetve 2 040 kilowatt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!