Gatwick másfél pályája
Ha a középvonalat áthelyezik, a most csak gurulásra szolgáló betonról indulhatnának a keskenytörzsű gépek.
Vitatott, melyik a világ legnagyobb forgalmú egypályás repülőtere, Mumbai vagy San Diego, az biztos, hogy Gatwick ott van az első három között (870 járat naponta). Igaz, ezek a rekordok a boldog békeidőkben keletkeztek, vagyis még a válság és a járvány előtt. Az is némi zavart okoz, hogy San Diego elsőbbsége azon alapul, hogy a másik kettőnek lenne második pályája, de egyik sem esetében sem működik a reptér a hatósági előírások szerinti teljes kétpályás üzemmódban. Az indiai légikikötő esetében a keresztező pályák egyikét 2013 óta csak akkor használják, ha a főpályát karbantartás vagy más okok miatt le kell zárni. Gatwick egyik pályája most gyakorlatilag gurulóútként funkciónál, mert túl közel van a főpályához, és ezért nem lehet normál kétpályás forgalmat fenntartani.
Nos Gatwick ezen változtatni akar, igaz, a második pálya bekapcsolása sem jelent korlátlan kétpályás üzemet. A nemrég bejelentett elképzelés amolyan másfél pályás reptérré alakítaná a Londontól délre eső légikikötőt. Amelynek egyébként hosszú távú tervei között szerepelne egy új, „igazi” második pálya építése, de ez egyrészt a környék lakóinak illetve a környezetvédő szervezeteknek az ellenállásába ütközik, másrészt a London légiközlekedésének átfogó fejlesztési terve végülis Heathrow harmadik pályája mellett döntött a második gatwicki helyett. Más kérdés, hogy a sokéves politikai és jogi vita mai állása szerint Heathrow terveit is blokkolja egy bírósági ítélet.
Amit most Gatwick vezetése javasol, és nyilvános vitára bocsát, az az, hogy a fő pályához képest északra eső második pálya középvonalát 12 méterrel áthelyezik (vagyis eltávolítják a főpályától), ami lehetővé teszi, hogy a reptérről induló, keskenytörzsű gépek ezt a betont használják, de csakis felszállásra. Ugyanakkor a leszállás bármilyen típus esetében csakis a most használatos déli főpályára történhet, de erről a pályáról is történhetnek a felszállások, mindez csökkentené a késéseket és harmonikussá tenné a reptér forgalmát.
Vagyis a tervezet amolyan másfélpályás működést tesz lehetővé, ami annyit jelent, hogy 2038-ra a reptér mesterterve szerint az évi forgalom elérheti a 75 millió utast. A hosszú távú fejlesztés majd másfél milliárd fontot és 18 és félezernyi új munkahelyet jelent a környéknek, ez nyilván üzenet a ma kezdődő kéthetes nyilvános konzultáció résztvevőinek a terv elfogadása érdekében.
Az elképzelés nyilván reálisabbnak tűnik a teljesen új pályához képest abban a mostani időszakban, amikor a repterek még csak reménykednek abban, hogy a légiközlekedés valamikor a következő időkben eléri majd a 2019-es szintet. Gatwick elképzeléseit egyébként az is megalapozza, hogy nemrég a British Airways nyilvánosságra hozta: jövőre kiszervezi rövid és közepes hálózatát egy a saját flottájából alakítandó diszkont társaságba, Gatwick bázissal.
Vagyis a BA is a keskenytörzsűekkel erősítene Gatwicken, amelyek „félpályája” épp ennek a kategóriának a forgalmát javítaná, miközben az indulási eljárások gyakorlatilag alig változnának, tehát a környékbelieknek nem kell attól félniük, hogy a második pályáról induló forgalom plusz zajterhelést jelentene a mostanihoz képest más övezetekben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!