Frissül a TEN-T szabályozás
Az Európai Bizottság közzétette a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) fejlesztésére vonatkozó, a felülvizsgált uniós iránymutatásokat is tartalmazó javaslatát.
A december 14-én megjelent új szabályozás összhangban áll az Európai zöld megállapodás azon ambiciózus klímacéljaival, mely szerint a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra ötvenöt, 2050-re pedig kilencven százalékkal kell csökkenteni. A javaslatot az ágazat számos szereplője üdvözölte, többek között az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER), az Európai Vasúti Infrastruktúra Üzemeltetők Szövetsége (EIM) és az Európai Vasúti Beszállítóipari Szövetség (UNIFE).
A hiányzó kapcsolatok és a teljes hálózat korszerűsítése érdekében a következő pontokat javasolták:
1) Új közbülső határidő
Új, 2040-es időközi határidőt vezettek be, hogy a hálózat legfontosabb részei elkészüljenek a teljes, átfogó hálózatra vonatkozó 2050-es határidő előtt. Az ágazat által üdvözölt lépesként kiterjesztik a törzshálózatot, mely a teljes hálózat stratégiai fontosságú szakaszait is tartalmazza. A TEN-T elkészülési határideinek mindig együtt kell előrehaladni a megfelelő és kiegészítő finanszírozási kötelezettségvállalásoktól függően. A szervezetek üdvözlik azt a tényt is, hogy néhány új követelmény a megvalósíthatóságot és a gazdasági relevanciát elemző tanulmányok tárgyát képezi. Ez a megközelítés a pénzügyi források célzott és hatékony felhasználásához vezet, a jövőben pedig még inkább vizsgálható lesz.
2) Európai Közlekedési Folyosók
Új kifejezéssel ismerkedhetünk meg az Európai Közlekedési Folyosók (ETC) által, melyek a törzshálózati folyosók (CNC) és a vasúti árufuvarozási folyosók (RFC) integrációjával jönnek létre. Ezekből a vasutakat, a közutakat és a vízi utakat egyesítő európai közlekedési korridorokból összesen kilencet neveztek meg. Az új folyosók javítani fogják a vasúti árufuvarozási folyosók és a törzshálózati korridorok irányító testületei közötti együttműködést, lehetővé téve a törzshálózati folyosók munkatervi beruházási prioritásainak azonosítását az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköznek (CEF) az európai közlekedési folyosók mentén megvalósuló vasútiinfrastruktúra-beruházásokra vonatkozó támogatásából.
3) Még több terminál
A felülvizsgálat több átrakodó terminált kér. Felszólít továbbá a teherterminálok kezelési kapacitásának javítására, a vasúti határátkelőnél a tehervonatok várakozási időinek legfeljebb tizenöt percre való csökkentésére, a tehervonatok hosszának 740 méterre történő növelésére, hogy még több árut lehessen a zöld szállítási módokra terelni, valamint arra, hogy a kamionok vasúti szállítását a teljes hálózaton igénybe lehessen venni.
4) Nagysebességű hálózat
Egyértelmű cél egy Európa főbb csomópontjait összekötő nagysebességű vasúthálózat kialakítása. A TEN-T fő személyszállítási vonalain 2040-re meg kell, hogy valósuljon a személyszállító vonatok 160 kilométer per órás vagy annál magasabb sebességű közlekedése, a tehervonatok pedig legalább százzal tudjanak haladni.
Általánosságban szólva fontos a városi csomópontok összekapcsolása. Kulcsfontosságú a városi csomópontoknak a TEN-T hálózatba történő további integrálása, mivel a vasút még mindig jócskán híján van az utolsó mérföldes árufuvarozási infrastruktúrának és az utasoknak fontos multimodális kapcsolatoknak. Mindez viszont nem valósulhat meg elegendő és célzott finanszírozás, a vasúti infrastruktúra fejlesztése, valamint a kölcsönös átjárhatósági (interoperabilitási) műszaki előírások (TSI) erős szabályozási stabilitásának kivitelezése nélkül.
A CER vezérigazgatója, Alberto Mazzola szerint a TEN-T szabályozás frissítése ajtót nyit a vasút mint a legfenntarthatóbb közlekedési mód teljes potenciáljának kiaknázására, azonban ez költségekkel és kihívásokkal jár. Ezért kulcsfontosságú beruházni a vasútba, kiépíteni és fejleszteni egy, a műszaki követelményeknek megfelelő, rugalmas infrastruktúrát, valamint támogatni a vasutat abban, hogy a fenntartható mobilitás gerincévé válhasson. Fontos az EU Kibocsátáskereskedelmi Rendszeréből (ETS) származó bevételek lehető legjobb felhasználása a vasúti TEN-T beruházások finanszírozására – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk forrása: onthemosway.eu)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!