Frankfurti vontatótűz: dízel volt, nem elektromos

iho   ·   2018.06.13. 13:45
cim

A Lufthansa egyelőre a kárfelmérésről adott ki közleményt, amelynek eredménye később várható, de a neten terjedő vélemények szerint nem valószínű, hogy gazdaságosan javítható az a négyhajtóműves utasszállító, amely hétfőn egy rákapcsolt reptéri vontató kigyulladása miatt károsodott.

(fotók: Youtube)

A D-AIFA lajstromjelű A340-est az utashíd felé vontatták, hogy a Frankfurt-Philadelphia járatot teljesítse, amikor a vontató kigyulladt, és a lángok, de legalábbis a hő és a füst alapos nyomot hagyott a szélestörzsű gép egész orr-részén, hogy valójában kiégett-e a pilótafülke, azt nem tudni.

A társaság közleménye úgy fogalmaz, hogy a fülkét erős „füsthatást érte, de az biztos, hogy a burkolat az orr-rész alján gyakorlatilag megolvadt a vontató égése közben, van olyan fotó a világhálón, amelyen jól látható, hogy az orr-rész alsó részén a szerkezet is erősen sérült, nem csak a burkolat. Ráadásul a pilótafülke padlója alatt, tehát a füst és a hő által leginkább érintett zónában vannak a gép irányításához, rendszereinek vezérléséhez leginkább szükséges berendezések.


A 340-esen tehát nem voltak utasok, a forgalmi előtéren lévők közül tíz ember szenvedett könnyebb sérülést, köztük hatan a helyszínen kaptak ellátást. A vontatót, amelynek feladata a gépek mozgatása, beleértve induláskor a kitolást az állóhelyről, a Lufthansa Technik egyik alvállalkozója, a LEOS üzemeltette.

A  légitársaság közleménye külön kiemeli, hogy a vontató hagyományos szerkezet volt, nem egyike azoknak az e-Tug néven dolgozó „push-back”-eknek, amelyek, amint megírtuk, Frankfurtban nemcsak új, elektromos meghajtással, hanem új, úgynevezett „Taxibot” rendszerben is dolgoznak, az orrfutót felemelve egészen a pálya közelében kialakított várakozó pontig juttatják ki a gépeket, amelyek addig csak a segédhajtóművet használják, és csak ott indítják a főhajtóműveket, ezzel a reptér csendesebben és kisebb környezetkárosítással működik, a gépek pedig kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, magának a vontatónak az üzemeltetése 75 százalékkal olcsóbb a hagyományos dízelekénél.

Az ilyen incidens ugyan ritka, de az elmúlt hónapokban többször bekövetkezett. Tavaly ősszel a szingapúri Changi repülőtéren a SIA egyik 777-esének vontatója gyulladt ki, Egy másik érdekes leágazása a történteknek, hogy néhány hónapja Budapesten is egy dízelvontató okozott problémát, nem gyulladt ki, de egy Tel Avivba induló 737-es kitolása közben intenzíven füstölni kezdett, ami miatt megkezdték a gép vészkiürítését, ennek során egy utas megsérült.

A német légügyi kivizsgáló hatóság a frankfurti incidensről annyit közölt, hogy mivel a repülőgép a tűz kitörésekor nem teljesített semmiféle repülési feladatot, nem foglalkozik az üggyel.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek