Forró délután Észak-Bácskában

Harmati Marcell   ·   2024.08.19. 12:30
spanka

A terelt tehervonatok mindig izgalmas fotótémák. Az évek óta tartó kínai projekt keretein belül megvalósuló BuBe, azaz Budapest–Belgrád vasút kivitelezése mellett a teherforgalom nem állhat le. Így kénytelenek alternatív útvonalon közlekedni – szerencsére.

Magyarországon az eredeti útirány, Kelebia helyett Szeged felé mennek, míg a déli szomszédunkban, Szerbiában, a Kelebia–Szabadka–Újvidék–Belgrád irány helyett Röszke–Horgos felől jutnak el Szabadkára a tehervonatok.

Mint ismeretes, a vasútépítés miatti, „kényszerszülte” helyzetben nyolc év után, 2023 decemberében újra fel lett véve a személyforgalom a Szeged–Szabadka-tengelyen. Napi öt pár személyvonat pendlizik, egy–egy szerb és magyar Uzsgyival. Igény van is rá, mindegyik vonat szinte teljes kihasználtsággal rohangál.

De vissza a tehervonatokhoz! A szerelvények Szabadka felől vagy Zenta, majd onnan tovább Nagybecskerek és Pancsova, vagy a horvát határnál fekvő Gombos (Bogojevo) érintésével jutnak el Belgrádba.

Bár Észak-Bácska még az Alföld részét képezi, azért itt akadnak „kaptatók”. Nem nagyon látszik, hogy erre jelentős teherforgalom zajlik. A helyi biztosítóberendezést még az Osztrák-Magyar Monarchia alatt telepítették, azóta is derekasan helytáll

Szeged felől Szabadkáig magyar személyzettel közlekednek a tehervonatok, az esetek zömében itt zajlik a gépcsere is, az elegyeket ugyanis az észak-bácskai városig hozzák a magyar vonatkozású mozdonyok. Ha a lelkes fotósnak szerencséje van, a továbbiakban jugoszláv korszakból származó dízelmozdony pompázik a fotózandó tehervonat élén.

Tehervonatok Zombor állomásán. Míg mi a zöld mozdonyt fotóztuk, mozgásba lendült a mellette levő szénvonat. Ahogy Murphy törvénye is mondja, egy vonatot akkor kés le igazán az ember, ha még látja kijárni az állomásról

Ennek fényében kerekedtünk fel fotózásra a augusztus 14-én a szerbek 20-as számú vasútvonalán, a Szabadka–Bajmok–Zombor–Gombos tengelyen. Utunk először Bajmok állomására vezetett, ahol egy metransos kínai konténer várakozott keresztre. Azért valljuk be, őszintén reménykedtünk, hogy nem ez lesz a nap termése. Így ennek fényében vettük tovább az irány tovább Zomborba! Ott azért izgalmasabb volt a felhozatal. Elsőként egy vegyesteher élén feszítő, 1981-es évjáratú Mala Karavelát (Kis Karavella) pillantottunk meg. Szabadka irányába állt. A mozdony jelenleg a bolgár PIMK Rail állományát erősíti.

„Vihar” előtti csend Gomboson

Mellette pedig egy „végeláthatatlan” rakott szénvonat lendült mozgásba Gombos felé, miközben mi éppen a Kis Karavellát örökítettük meg. Így hát irány az autó, uzsgyi a vonat után!

Kisvártatva bejárt Szond felől a vegyes teher a nyári „pezsgésben”

Eltartott egy ideig, amíg kiverekedtük magunk a zombori délutáni csúcsforgalomból. Ám ahogy Bajmokon is láttuk, a vasúti pályaállapotok nem igazán tükrözik azt, hogy jelentős teherforgalmat bonyolítanak le rajta. Nem nagyon száguldoznak rajta a vonatok. Így jogosan feltételeztük, hogy előbb érünk Gombosra. Így is lett, az érintett település állomása kongott még az ürességtől. Egy magányos, az ODOS Cargo kötelékébe tartozó, a 742-541 pályaszámot viselő Kocúr sütkérezett a napon. A készséges forgalmi szolgálattevő lelkesen közölte velünk, hogy igen, úton van ide a teher, ami irányváltás után Újvidékre megy, csak még megállt szerelvénycsere miatt Szondon (Sonta). Meg majd lesz egy gépmenet a horvátok felől is, ami elviszi a Kocúrt.

Gazban araszolás...

Innentől beindult az élet itt a szerb–horvát határon! Megérkezett a várva várt tehervonat Szondról. Ide már vegyes teherként érkezett. Élén egy többé–kevésbé eredeti jugoszláv festésben díszelgő spanyol Macosa gyártmányú Španka volt, a 006-os. Ez a mozdonya Serbia Cargóhoz kötelékét erősíti. A Španka becenév magyarul egyébként spanyol kisasszonyt jelent utalván arra, hogy a típus Spanyolországból származik.

...majd megállt mellettünk. A mozdony személyzete lelkesen üdvözölt minket

Hogy a még erősebb legyen a határmenti „Nohab-dohogás” (ugye, ezekben is General Electric motor van), Horvátország felől a Sinhron rail 021-es Kis Karavellája járt be Gombosra, egyenesen a Kocúr élére.

A két mozdony, a régóta gazban senyvedő teherkocsik és a nem is oly rég lezajlott délszláv háborúban súlyosan megsérült víztorony

Mindez röpke húsz perc alatt történt meg. Ekkor már vészesen közeledni kezdett az öt óra, akkor indult vissza Szegedre a fotóstársam vonata Horgosról. Száguldozni nem túl jó ötlet, pláne mert e héten országos közúti razzia van Szerbiában. A rendőrök bevetnek mindent, amivel csak mérni lehet. Abban egyetértettünk a fotós kollégával, hogy egyszer majd még több időt kellene egy ilyen fotózásra szánni.

Španka körüljárása...

...majd megállt a forgalmi előtt

Horvátország felől érkezőknek a szerb zászló határozottan mutatja, ez itt már szerb föld

Eközben megérkezett a Kis Karavella Horvátország felől a Kocúrért, miközben a Španka rájárt a szerelvényének a másik végére. Bizony, Újvidékre, irányváltás útján lehet eljutni!

A rájárás pillanata

A szerbeknél nincs zéró tolerancia. Egy sör belefér, egészségünkre! Mihályfi Gábor Alexander és a szerző, Harmati Marcell

A mai fotózás még jobban megerősítette bennünk a korábbi tapasztalatainkat, hogy a szerb vasutasok (akad köztük vajdasági magyar is) barátságosak, segítőkészek. Nem tapasztaltunk semmilyen elutasítást, a leegyszerűsített nyelvezetű pincérangollal sokukkal lehet szót érteni.

Nyitóképünkön Gombosra érkezik tehervonatával a Španka. A szerző felvétele

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Németország további nyolcmillió eurót fordít a digitális automata kapcsolókészülékkel összefüggő kiadásokra

iho/vasút   ·   2024.12.30. 08:30

Egészen pontosan: a közlekedési szakminisztérium 8,25 millió eurót különített el a készülék „bemutatójának, tesztelésének és jóváhagyásának folytatására és befejezésére”. Az összeget a technológiához köthető számos kezdeményezés egyike, a DAC4EU konzorcium támogatására fordítják, bár az egyelőre nem világos, hogy ezen belül is konkrétan mire.