Főleg munkába és iskolába járásra használják az autót a magyarok
Vezetés közben rádiót vagy saját lejátszási listát hallgatunk. A többség pozitívan viszonyul a vezetéstámogató rendszerekhez, és évente legalább egyszer elvisszük szervizbe a járművet.
A Chery Group megbízásából készült felmérésből kiderül: a magyar autósok 43 százaléka munkába vagy iskolába járásra használja járművét, valamivel több mint ötöde pedig főként a bevásárlásoknál veszi hasznát. A két nemet vizsgálva azonban jókora eltéréseket láthatunk: míg a férfiak 46 százaléka jelölte meg a munkába és iskolába járást elsődleges felhasználási célként, addig a nőknek csak 39 százaléka nyilatkozott így. A hölgyek 26 százaléka jelezte ugyanakkor, hogy elsősorban vásárláskor használja az autót, míg a férfiak esetében csak 18 százalék volt azok aránya, akik ezt válaszolták. További érdekesség, hogy az autót kiugróan magas arányban használják munkába és iskolába járásra a községekben élők, az ebbe a csoportba tartozók 51 százalékánál ez a jármű elsődleges funkciója.
A felmérés alapján a teljes, 16–59 éves népesség negyede vezet minden nap autót, további 15 százalék pedig hetente több alkalommal ül volán mögé. A mindennapos autóvezetés különösen a férfiak (32 százalék) és a diplomások (31 százalék) körében magasabb az átlagnál. A válaszadók több mint harmada jelezte ugyanakkor, hogy soha nem vezet.
A leggyakoribb időtöltés autózás közben a rádiózás (39 százalék) és a saját lejátszási lista hallgatása (33 százalék). Ez utóbbi tevékenység a fiatalabb autósokra a legjellemzőbb, az ő körükben a válaszadók fele jelölte meg ezt az opciót. Az autósok tizede hallgat podcastet, ez a lehetőség egyébként a férfiak körében jóval népszerűbb (14 százalék), mint a hölgyeknél (négy százalék). A megkérdezettek 11 százaléka viszont azt jelezte, hogy autózás közben csak a vezetésre összpontosít, semmi mással nem foglalkozik.
Ha már autóba ülnek, természetesen szeretnek komfortosan utazni a magyarok. A két legfontosabb kényelmi szempont a kutatás során megkérdezettek számára a belső kialakítás (37 százalék) és a kezelőszerverek könnyen elérhető, logikus elhelyezése (34 százalék). A kényelmes belső kialakítás különösen a 40–49 éves korosztály számára döntő, 42 százalékuk emelte ki ezt a szempontot. Az intelligens vezetőtámogató rendszerek a válaszadók valamivel több mint egytizedének számítanak fontos kényelmi tényezőnek. Ugyanakkor az 50–59 évesek 16 százaléka, míg a legfeljebb nyolc általánost végzettek több mint egy ötöde számára ezek kiemelten fontosak a komfortos vezetési élményhez.
A vezetéstámogató rendszereknek alapvetően pozitív a megítélése a magyarok körében, a válaszadók abszolút többsége (52 százalék) minden olyan eszközt támogat, ami biztonságosabbá teszi a vezetést. Egyedül a megyei jogú városokban mérsékeltebb a lelkesedés, az ott élő autósok közel harmada szerint az autó dolga a figyelmeztetés, de a vezetőé kell, hogy legyen a végső döntés. A teljes népességet vizsgálva 21 százalék gondolkodik így. Mindössze négy százalék azok aránya, akik nem szeretik ezeket a rendszereket, további hat százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy nem ismeri ezt a technológiát.
A kutatás alapján az autóvezetők többsége évente egyszer (33 százalék), vagy félévente (22 százalék) szervizeli az autóját, vagyis összességében 55 százalék azok aránya, akik évente legalább egyszer felkeresnek járművükkel egy szervizt. A férfiak és a diplomások körében jellemzően gyakoribb a szervizelés: 63, illetve 68 százalékuk viszi legalább évente szervizbe járművét. Viszonylag sokan vannak azok, akik csak akkor mennek szervizbe, ha már nagyon fontos, a válaszadók 14 százaléka jelezte ezt.
(Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!