Fokozott ellenőrzés Ferihegyen, poggyászmizériák

iho   ·   2018.02.06. 11:15
cim3

A közlekedési hatósági hatáskörben eljáró Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az utasok poggyászainak kezelésére engedéllyel rendelkező, a légitársaságok által megbízott földi kiszolgáló szervezetek soron kívüli hatósági ellenőrzését rendelte el 2018. február 5-én, olvasható a tárca közleményében.

Az ellenőrzés kiterjed az engedélyes szervezeteken túl valamennyi érintett alvállalkozóra, és arra is, hogy az üzembentartó Budapest Airport Zrt. a munkavállalók repülőtérre történő be- és kilépése során milyen biztonsági intézkedéseket tesz és tett annak érdekében, hogy megakadályozza a forgalmi előtéren és a poggyászosztályozó területeken megvalósuló bűncselekmények elkövetését.

A soron kívüli vizsgálat tavasz elejére várható eredményétől függően a légiközlekedési hatóság korlátozni fogja minden olyan szervezet engedélyét, amely nem képes biztosítani, hogy a Budapestre érkező vagy onnan induló utasok poggyászaikat sértetlenül és bontatlanul, azok tartalmát, értéktárgyaikat hiánytalanul kapják vissza, hangzik az NFM közleménye.

(a fotók nem Budapesten készültek)

Amit ehhez előzményként érdemes hozzátenni: amint azt a Facebook-oldalakon sokfelé lehetett olvasni, majd internetes hírportálok is közzétették, január 19-én este a „szokásos” kisebb incidensekhez képest is feltűnően sok volt a poggyászdézsmálás: egyfelől egy koreai turistacsoport több tagjának emeltek ki értékeket a bőröndjükből, másrészt még plusz két esetet hoztak nyilvánosságra a kárvallottak, akik ugyancsak ekkor kapták meg utazás végén feltörve és értékeik nélkül a csomagjukat.

Az Airportál összeállítása az üggyel kapcsolatban hangsúlyozza, általában az is nehezen bizonyítható, hogy a lopás Budapesten történt. Viszont hozzátehetjük, ebben az esetben eléggé nyilvánvaló, hogy ha több külföldről ugyanoda érkező járat utasainak cuccait emelték el, akkor valószínűbb, hogy a célállomáson történt valami a bőröndökkel.

A Légiközlekedés csoport egyik adminisztrátora külön is felhívja a figyelmet arra, amire egyébként a közlemény is utal: a poggyászkezelést végző handling-cégeket nem a Budapest Airport, hanem a légitársaságok bízzák meg alvállalkozóként.

Közben maga a reptérkezelő is megjelentetett egy Facebook-bejegyzést, amelyben többek közt ez olvasható: „Az utasok és csomagjaik repülőterünkről az adott célállomásokra történő szállítása a légitársaságok feladata és felelőssége, az utasokkal létrejött megrendelések (szerződések) alapján. A légitársaságok számára a jegykezelést (check-in) és a poggyászfelvételt szerződéses alapon földi kiszolgáló társaságok végzik. A Budapest Airport Zrt. ezen tevékenységekhez csupán az infrastruktúrát biztosítja, jelen esetben a poggyászszállító rendszert és a hozzá tartozó szoftver használatát. Ebből kifolyólag Társaságunk munkavállalói nem is kerülnek közvetlen kapcsolatba az utasok poggyászaival, csak abban az esetben, ha egy adott csomag vonatkozásában valamilyen biztonsági aggály merül fel; például az tiltott tárgyat tartalmaz, és ezért annak nyitása szükséges, ami kizárólag a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság közvetlen felügyelete mellett, zártláncú kamerarendszer által rögzített módon történik.”

A BA javasolja, hogy lopás esetén az utas a légitársasággal vegye fel a kapcsolatot és a rendőri szerveknél tegyen bejelentést, de a bejegyzésben azt is hangsúlyozza, hogy miközben tavaly a repülőtéren több mint 3 millió poggyászt kezeltek a társaságok, a a rendszerben kezelt csomagok 0,002 százaléka lehetett érintett lopási esetekben – ez, tehetjük hozzá, nyilván a bejelentett esetek valóban alacsony aránya.

És olvasható a mindenki számára megszívlelendő jótanács: „azt javasoljuk utasainknak, hogy feladandó csomagjaikba, illetve a fedélzeti korlátozások miatt a beszállításkor a raktérbe kerülő kézipoggyászaikba semmilyen értéktárgyakat ne helyezzenek.” Az utóbbi félmondatra külön érdemes kitérni: van, amikor a rendelkezésre álló hely szűkössége miatt (különösen kisebb, keskenytörzsű gépek esetében) tehát a kézipoggyászt sem vihetjük fel magunkkal a kabinba, az is a gép padlószint alatti rekeszeibe kerül. Ezért ajánlatos mindent, ami pénz, ékszer, inkább úgy elhelyezni, hogy az egészen biztosan velünk együtt utazzon (mondjuk a zakónk zsebében) fent a fedélzeten, akkor is, ha a kézipoggyásztól is elválnak útjaink.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.