Flirtöket ad el a Deutsche Bahn

iho/vasút   ·   2024.09.06. 12:00
Flirt, DB Baureihe 429

Kerekedhetnek felfele a  fürkészek és a portyázók Németországba, a DB ugyanis megválik öt, egyenként ötrészes, T429.0 sorozatú, flinker leichter, innovativer Regional-Triebzug elővárosi villamos motorvonatától.

A szóban forgó járműveket  a DB Regio még 2006-ban rendelte meg Mecklenburg-Előpomeránia tartomány vasútjára, jelesül a Rostock–Stralsund–Lietzow–Sassnitz, Sassnitz–Stralsund és a Binz–Lietzow viszonylatokra. A Flirtök, 2007 augusztusában érkeztek meg, és ősztől, 427/827sorozatjel alatt álltak forgalomba. A típusjelölés 2009 óta 429 (429 026–429 030). A motorvonatok 2020-tól a Wismar–Ludwigslust vonalon is megjelentek, szolgálatuk 2023 májusi leállításukig tartott.

A vételre felkínált Flirtök árát és részletes műszaki specifikációját a DB nem részletezi, szűkszavúan mindössze annyit közöl, a járművek, klímásak, engedélyezett legnagyobb sebességük 160 kilométer per óra, belépési magasságuk 600 milliméter, továbbá itt és itt lehet érdeklődni. A mecklenburgi Flirtöket felszerelték NBÜ-vel, vagyis az utasok által kezdeményezett vészfékezést szükség esetén felülíró rendszerrel is. A Notbremsüberbrückungra (!) az üzemeltető szerint azért van szükség, hogy a vonat a vészfék működésbe lépése ellenére is továbbhaladhasson, és alkalmasabb helyen, például ne alagútban álljon le. Most hirtelen nem jut eszünkbe, hogy a síkság/jégkorszaki morénahátság tartomány (legmagasabb pontja nem éri el a 180 métert) melyik vasútvonalán is jövesztettek alagutat, de ez talán most nem is annyira fontos…

A Flirtök beleillenek Lázár János elképzeléseibe, hiszen a szakminiszter a használt, de jó állapotú nyugat-európai járművek beszerzését preferálja, amire „jelentős felhatalmazást kapott” a miniszterelnöktől. A fürkészek és portyázók részletes jelentése után lehet megfontolni a vételt – ám ennek előtte az illetékesek nyilván figyelembe vesznek olyan alapvetéseket, miszerint az uniós irányelvek szellemében egy vasúti jármű engedélye kiterjeszthető más országra is, mindaddig, amíg a szükséges átalakítások volumene miatt annak közlekedési hatósága nem rendeli el az új hatósági engedélyek megszerzését (honosítás). A 429-esek esetében az eltérő áramnem (15 kV→25 kV), a vonatbefolyásolás, a fedélzeti utastájékoztató rendszer különbözősége és még számos, a magyar vasúton alkalmazottól eltérő elem megléte ismert, kérdés, hogyan állnak a pályamenti berendezésekkel való összeférhetőségre vonatkozó előírásokkal. Az viszont biztos, esetleges beszerzésük esetén remekül beleillenének a MÁV vasúti járműparkjába, és nem kell gondoskodni sem az üzemeltetéséhez és karbantartásához szükséges személyzet képzéséről.

Itt hívjuk fel a nyájas olvasó figyelmét ismételten a még időszerű, augusztus-szeptemberi Indóház Használt vasútijármű kisokos, (avagy) vegyem, ne vegyem? című írására, amelyben részletesen leírjuk a piacon megjelenő, levetett vasúti járművek megvételének, honosításának, rendszerbe állításának körülményeit. Ahol még láttuk a lapot: az Auchan-hálózat újságos kioszkjai.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek