Ferihegyért tüntetnek
„Isten hozta a dzsungelben!” – ez a felirat fogadta azokat az autósokat, akik az Üllői úttól kezdődő dugóban végül eljutottak a ferihegyi Liszt Ferenc repülőtér D portájánál kezdődő félpályás útlezáráshoz. A demonstrációt szervező Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) körülbelül 20 aktivistája tiltakozott a hazai légiközlekedés, a reptéri dolgozók munkakörülményei és fizetése miatt.
A körülbelül tucatnyi autóval demonstráló érdekvédők vezetője, Csorba Attila szerint végveszélyben van a magyar légiközlekedés, Ferihegy nemzetközi színvonalú légikikötőből egyre inkább „fapados légitársaságok ki- és beszállóhelyévé válik”, ha pedig így megy tovább, akkor „családok tízezreinek megélhetése és a magyar idegenforgalom jövője múlik rajta”. Mint mondta, szeretnék, ha tiszta viszonyokat teremtenének a reptéren, és ha „nem a múlt terheit kellene nyögnünk”. Az, hogy ez mit is jelenthet, az egyik demonstráló így kommentálta: a repteret üzemeltető konzorcium hitelből vette meg a repteret, és ennek árát nyögik a dolgozók. Vélekedése szerint a tulajdonos HochTief-csoportnak tőkét kellene nyújtani a tulajdonában álló Budapest Airport Zrt-nek.
A LESZ szerint a demonstráció közvetlen oka az, hogy a BA-nál és a Malév Ground Handling nevű kiszolgáló cégnél bejelentették: jelentős fizetéscsökkentés lesz. Álláspontjuk szerint már most is minimálbér körüli összegért dolgoznak azok, akik bombát keresnek, tankolják a repülőgépeket, vagy éppen a repülőgépek súlypontját számítják ki. Adataik szerint 110 ezer forintot visz haza egy check-in pultos, 140-et egy rampatiszt, 120-at egy utasbiztonsági ellenőr. A szakszervezet úgy véli, az utasok nem utaznának nyugodtan, ha tudnák, hogy „az idegösszeomlás szélén álló embereken múlik a biztonságuk”. A szakszervezet felmérése szerint a reptéri dolgozók háromnegyede van pénzzavarban a hónap végén. Egy demonstráló úgy fogalmazott: a legrosszabb az, hogy miközben ők minimálbérért dolgoznak, addig a cég vezetői „vadonatúj Volvókban furikáznak”.
A szakszervezet szerint a hatóságok sem az ő oldalukon állnak, mert „ tétlenül nézik, hogy az üzemzavarokat és a baleseteket elsikálják”. Állításuk szerint egyre több dolgozó nyomorodik bele az állandó stresszbe, pedig volna megoldás: a LESZ szerint okosan lehetne a hazai légiközlekedésnek is állami segítséget nyújtani, a prágai vagy a müncheni reptérhez hasonló módon. De „ehelyett 10 százalékos utasszám-csökkenésre válaszul bezárták az egyes terminált, pedig inkább a vezetést kellett volna lecserélni”. A szakszervezet akkor is tüntetett, kevés sikerrel. A Malév leállása óta az utasforgalom csökkenését a fapadosok növekedése, valamint az idén Ferihegyre csalogatott 8 új légitársaság forgalma csillapítja.
A szakszervezet – az idén májusi akcióval ellentétben – most nagy figyelmet fordított a dugóba beszorult autósok tájékoztatására is: aktivisták osztogattak szórólapokat a feszült autósoknak, melyben felhívták a figyelmüket az általuk sérelmezett dolgokra.
Aki pedig végül el tudott döcögni a demonstráció mellett, még egy utolsó transzparenst láthatott, meglehetősen költői kérdéssel: „Miért mi fizessük meg évtizedek korrupcióját?”