És mégis van haladás
Igenis lehet fejlődés válság alatt is. Legalábbis ezt bizonyítja a ČD a múlt évi beruházási eredményeivel. Egy év alatt két évet fiatalodott a Cseh Vasutak járműparkjának átlagéletkora. Az utóbbi évekhez képest ez rekordnak számít. A csehek összesen 7,7 milliárd korona (86 milliárd forint) értékben vásároltak új vagy felújított vasúti járműveket. Régen nem volt példa ilyen nagy mértékű finanszírozásra a vasúton. Talán besegített a nyílt verseny a személyszállításban?
A ČD járműparkjának átlagéletkora a múlt évben tehát két évvel csökkent, a mostani érték 23,4 év. A jó eredményhez persze az is hozzájárult, hogy körülbelül 400 elavult, régi vasúti járművet kiselejteztek, ellenben 242 új vagy felújított járművet vásároltak.
Némelyik felújítás még nem változtat a járműpark életkorán. Ilyen például az úgynevezett revitalizációs program, aminek keretén belül a régi bautzeni gyorsvonati kocsik új ablakokat, új külső festést, beltéri felújítást, új üléshuzatot kapnak. Ezzel szemben a 810-es sorozatú cseh bézékből átépített Regionovák már új járműnek számítanak.
A járműpark átlagéletkora régiónként változó, de mindenütt javuló tendenciát mutat. Az új vagy felújított járművek közös ismertetőjegyei közül kiemelném a modern audiovizuális berendezést, a szerelvények akadálymentességét, s a konnektorokat, bár ezek nem minden ülésnél vannak. A RegioPanter és RegioShark szerelvényekben már wifi is működik.
Felújíított járművek:
Bfhpvee295 jelölésű vezérlőkocsi: 24
Bbdmgee236 jelölésű többfunkciós kocsi: 15
Bdtn757 jelölésű személykocsi: 22
WRmee61 és WRmee816 jelölésű étkezőkocsi: 13
814-es sorozatú motorvonat (Regionova): 36 szerelvény (72 kocsi)
842-es sorozatú motorvonat: 22
750-es sorozatú Búvár dízelmozdony: 5
Új járművek:
380-as sorozatú villanymozdony: 4
RegioPanter: 5 szerelvény (14 kocsi)
CityElefant: 6 szerelvény (18 kocsi)
RegioShuttle RS1: 21 szerelvény
RegioShark: 6 szerelvény (12 kocsi)