Épülhet a leendő Közlekedési Múzeum új vasúti megállója
A BFK megkapta az engedélyt a vasúti közlekedési hatóságtól a Hungária körútnál létesülő új megálló építésére, mely fontos átszállópontot jelent majd.
A megállóval a hatvani (80a) és az újszászi/szolnoki vasútvonal (120a) személy- és zónázó vonatai (S80, Z80, S60, Z60), valamint a fővárosi 1-es, 28-as, 37-es és 62-es villamosok, továbbá a 9-es busz között jön létre fontos átszállási lehetőség. A megállótól könnyen elérhetővé válik a Közlekedési Múzeum új épülete, a környező lakóterületek, az Operaház Eiffel Csarnoka, a Hidegkuti Nándor Stadion és a Népliget északi része is – számol be Facebook-posztban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója, Vitézy Dávid.
A BFK előzetes forgalmi modellezései azt mutatják, hogy a megálló napi forgalma tízezer fő körül lesz, elsősorban az 1-es villamosra való átszállás miatt – ez Zugló megálló forgalmához mérhető. A Rákosnál szétágazó hatvani és újszászi vonalak összesen 42 ezer ingázót szolgálnak ki.
A BFK-vezér szavai szerint a Hungária körút keresztezésénél már régóta tervben volt egy új vasúti megálló, mivel Kőbánya felső és a Keleti pályaudvar között a vonatok nem állnak meg, így a belvárost körüli irodai, munkahelyi, kereskedelmi zónát körbe ölelő 1-es villamosra nem lehet átszállni.
A Közlekedési Múzeum megálló kinézetét a Diller Scofidio + Renfro építésziroda álmodta meg a Budapest Fejlesztési Központ segítségével. A Közlekedési Múzeum 2018 nyarán kiírt nemzetközi építészeti tervpályázatán a New York-i székhelyű, világhírű, elsősorban kulturális, színházi, zenei és táncszakmai épületek tervezésében jeleskedő tervezőiroda futott be győztesként 2019 elején; a tervezési szerződésnek a vasúti megállóra vonatkozó részét viszont a BFK átvette a Múzeumtól.
A beruházást a BFK a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel konzorciumban készíti elő és valósítja meg, Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett, a MÁV-val együttműködésben. A megálló létrehozása során három peront fognak kialakítani a három vágányhoz – a harmadik vágány kiépítése jelenleg is zajlik –, mivel az ívben fekvő vágányok eltérő magasságban futnak.
Napjaink elvárásainak megfelelően teljesen akadálymentes lesz a megálló: a peronokat és az észak-dél irányú aluljárót a lépcsőkön felül öt lift is összeköti majd. Az aluljáró a két kijárat felé szélesedik, a déli a múzeum előtere, illetve a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út felé, az északi pedig a Hungária körút, valamint a MÁV telep első utcája felé fog vezetni. Az aluljáró fala várhatóan egy műalkotásnak is helyet ad majd.
Vitézy beszámolt arról, hogy a Budapest Fejlesztési Központ megrendelésében a kiviteli tervek 2022 elejére elkészülnek, a kivitelezés így már jövő nyáron meg is kezdődhet a Keleti pályaudvar–Kőbánya-felső szakasz már folyamatban lévő fejlesztésének keretében, mivel ez opcióként a szerződésben áll. A várhatóan 2024-re elkészülő új megálló tervei illeszkednek az épülő harmadik vágányhoz. A megállónál B+R kerékpártárolókat is el fognak helyezni: a tervek szerint 120 kerékpárt hagyományos, harmincat pedig zárható tárolókban lehet majd lerakni.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) egységben kezeli az elővárosi vasúthálózatot és fejlesztésének kérdését; az egyes vonalak kapacitásnövelő rekonstrukciói és a vonalak között szükséges belső összekötő elemek tervezésén felül új megállók létesítését is tartalmazza, ahol a lakott területek és a városi közlekedés vonalaira lehetséges átszállás miatt erre szükség van.
A BFK tervei közt szerepel, hogy a 80a vonal Kőbánya-felső–Rákos–Rákosliget szakaszán is kiépüljön a harmadik vágány az elővárosi közlekedés sűrítése érdekében; a fejlesztés során Kőbánya-felső állomás peronjai közelebb kerülnek a városi közlekedésnek az Élessaroknál található megállóihoz, továbbá a 120a vonalon is több új megálló létesítését vizsgálják.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!