Emirates Budapesten: fél évtized, teljes siker
Érdekes kis közjáték előzte meg az Emirates öt évvel ezelőtti első leszállását Budapesten: az A330-as egy ideig kifejezetten marketing-szempontok okán holdingolt a magyar légtérben – hogy ne kerüljön túl közel beguruláskor, netán egy felvételre, az Öböl-menti konkurenciával. Aztán, ahogy a Qatar 320-asa begördült, landolt a 31-es jobb pályán a szélestörzsű gép Dubaj felől.
Amint az portálunk 2014. október 27.-i tudósításában is szerepel, a beguruló gépet természetesen a reptéri tűzoltók vízfüggönye köszöntötte, az összegyűlteket pedig a beállás után a járat másodpilótája egy magyar zászlóval, mindehhez még a csinos Emirates-sztyuvik pózoltak a gép előtt a szélestörzsűeknek dukáló 34-es állóhelyen.
„Kétségtelen, a külsőségeken túl is nehéz túlbecsülni a járat fontosságát” – írtuk akkor, és visszagondolva ez még inkább igaz lehet: közel voltunk még a Malév bukásához, a magyar légiközlekedés még csak épp, hogy ocsúdott a sokkból, az Emirates megjelenése viszont a kínai és amerikai vonalak (Hainan, Delta, American) megszűnése után az első szélestörzsű járatot jelentette Ferihegy számára 2011-12 óta. És az ázsiai-ausztráliai átszállási lehetőségek révén igazi interkontinentális kapcsolatot.
Ígéretes volt, hogy a járatnyitás már induláskor heti hét repülést jelentett, igaz, az akkori Emirates-flotta legkisebb típusával. Tudnivaló, hogy ez az a társaság, amely kizárólag szélestörzsű gépekkel repül. Az A330-asokat azóta kisorolták, de már nyitáskor szó volt arról, hogy áttérnek a nagyobb 777-eseke, amelyekkel ma is repülnek. Budapesten azóta megfordult a típus valamennyi verziója, a rövidebb törzsű, különlegesen nagy hatótávolságú 200LR és a legnagyobb befogadóképességű 300ER is.
A típusváltásra nagyjából egy évvel a járatnyitás után, 2015 decemberében került sor. Ismét érdemes akkori összeállításunkból idézni: Thierry Aucoc, az Emirates európai és oroszországi vezetője a légitársaság első budapesti évének eredményeivel magyarázta a döntést, egy év alatt átlag nyolcvan százalékos gépkihasználtsággal 150 ezer utast sikerült szállítania a társaság gépeinek, és a teheráru mennyisége is ígéretes volt, 3700 tonna.
Ami pedig a Boeing 777-es első napját illeti, Horváth Gábor, az Emirates magyarországi igazgatója jelezte, a gép annyi utassal érkezett most Ferihegyre, amennyit a 330-assal már nem tudtak volna elhozni. A nagyobb gép az utasok mellett ráadásul 20-22 tonna teherárut tud szállítani a két város között, és ezzel duplájára növekedett a cargo-kapacitás.
És még egy ma is érvényes kijelentés az Emirates növekedési politikájáról: a társaság alapelve, hogy a piacot, az igényeket, a növekedést maga a felajánlott utazási lehetőség, a nagyobb gép, a több ülés gerjeszti: 8 első és 42 ággyá alakítható Business-class ülés, 310 férőhely az economy-kabinban. A 777-es azért is jó befektetés, mert nemcsak Dubaiban, hanem a távol-keleten is erősíti az érdeklődést a budapesti járat iránt.
Ami a társaság mostani közleményében szereplő adatok szerint is igaz: a lerepült járatok száma több, mint 3500, a szállított utasoké 900 ezer, a cargo, öt év alatt, oda-vissza összesen 35 ezer tonna, főként informatikai berendezések, gyógyszerek, jármű- és gépipari alkatrészek. És ami még ugyancsak fontos: a járatnyitás másnapján indult be az Emirates budapesti ügyfélszolgálati központja, ahol 115-en dolgoznak, a magyar légiutaskísérők száma 165, a pilótáké négy.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!