Eltűnő vasúti épületek, a felújítás áldozatai
Folytatódik rendületlenül a 120-as vasútvonal Gyoma–Békéscsaba szakaszának átépítése. A pályafelújítás rengeteg előnnyel jár, de mint mindig, itt is lesznek áldozatai a felújításnak – írja az Új MÁV-blog cikke, amely a felújítás miatt lebontásra ítélt vasúti épületeket veszi számba, és amit a Békés online is idéz.
Az emelt pályasebesség miatt az előírások szerint meg kell növelni a két vágány közötti távolságot, zajvédő falak is épülnek lakott területeknél, emiatt a pályatesthez túl közeli épületeket bontani kell. Főleg régi vasúti épületek tartoznak ide, melyeket vasúti üzemre már nem használnak, régi sorompó vagy váltóőrhelyek, őrházak, bakterházak stb.
Rengeteg eredeti, a Tiszavidéki vasút által épített típusépület volt a vonal mentén, amelyeket már le kellett bontani Szajoltól Mezőberényig. Az idő múlásával funkciójukat vesztették, a bakter által kezelt karos sorompókat felváltották a vonat által vezérelt fénysorompók (vagy fény- és félsorompók), a vonatjelentő térközőröket az önműködő térközbiztosító rendszer, a helyszínen állított váltókat az állomási biztosítóberendezés. Néhány épület lakatlanná vált funkcióját vesztve, néhányat bérbe adott a vasút és laknak benne.
Csárdaszállás állomás közelében tavaly is történtek épületlebontások, az állomás két végpontján volt sorompóőrhelyek épületeit és volt szolgálati lakásokat bontottak le. A most zajló pályafelújításnál Murony és Békéscsaba között négy volt vasúti épületre mondták ki a halálos ítéletet, kiadva rájuk a bontási engedélyt.