Nem megy jól az RZSD-nek, az orosz vasúti gólemnek alig maradt nyeresége

Az Oroszországi Vasutak 2024-es éves jelentésében közölte, ahogy az részben várható volt, a cég egyes mutatói nem alakultak jól, a nettó nyereség viszont csaknem kilencven százalékkal esett vissza.
A vasúttársaságnak a napokban közzétett éves jelentése alapján tavaly 13,9 milliárd rubel (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 60 milliárd forint) nettó profitot realizáltak, ez 88,25 százalékos visszaesés a 2023-as 118,3 milliárd rubeles (cirka 510 milliárd forintos) pluszhoz képest. Habár az RZSD a korábbi várakozásaiban is arra számított, hogy a 2024-es nettó nyereség jelentősen alacsonyabb, körülbelül 122 milliárd rubel (nagyjából 480 milliárd forint) lesz az egy évvel korábbihoz képest, a végleges eredmény csalódást keltő.
A vállalat más szempontok alapján sem teljesített túl jól tavaly. Az árufuvarozási forgalom a 2023-as 3300 milliárd tonnakilométerről 3100 milliárdra esett vissza – a kontinensnyi ország keleti felén viszont magasabb volt, mint eddig bármikor. A konténerforgalom szintén nőtt: 7,9 millió TEU (húsz láb, azaz 6,1 méter hosszú szabványos konténer) mértéket ért el, ez 5,9 százalékos javulásnak felel meg, ráadásul új rekordnak is számít, ami azért nem annyira meglepő.
Az RZSD teljes bevétele, EBITDA-ja (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye) és teljes eszközértéke is egyaránt nőtt 2023-hoz képest. Az összbevétel 2834,4 milliárd rubelre (bő 12 ezer 200 milliárd forintra) nőtt, ami 8,6 százalékos emelkedés – azonban a 8,9 százalékos hivatalos inflációs rátával kiigazítva reálérték szempontjából ez már csökkenést jelent. Az EBITDA 736,9 milliárd rubelről (3180 milliárd forintról) 846,7 milliárdra (3650 milliárd forintra) ugrott, ami 14,9 százalékos növekedés. A teljes eszközérték 8991 milliárd 600 millió rubelről (38 ezer 800 milliárd forintról) 10 ezer 391 milliárd 400 millióra (bő 44 ezer 800 milliárd forintra) emelkedett, ez 15,6 százalékot tesz ki.
Az Oroszországi Vasutak üzleti problémáinak egyik fő eleme a vasúthálózaton zajló forgalom folyamatos csökkenése. Az idei február például komoly, 9,3 százalékos csökkenést hozott a tavaly februári volumenhez képest. A visszaesés nem újdonság: a havi eredmények gyakran mínusz négy és mínusz hat százalék között mozognak, a 9,3 százalék viszont példátlannak minősül.
Az oroszországi média joggal hívta fel a figyelmet arra, hogy a 2024-es év során a szökőév miatt egy kicsivel több forgalmat kezeltek februárban, amikor is a napi átlagos visszaesés hat százalék körül mozgott. Viszont 2023-hoz képest így is tizenkét százalékban gyengült az eredményt – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünkön az RZSD mozdonyainak egy kis csoportja. Kép forrása: RZSD)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!