Első lépések a gördülékeny európai nemzetközi vonatjegyrendszer felé
Az első olyan nemzetközi vonatjegyeket, melyeket több különböző platformon keresztül és előre is le lehet foglalni, továbbá amik késés esetén jobban támogatják az utazást, 2025-re szeretnék megvalósítani. A teljesen problémamentes jegyrendszerrel 2030-ra számolnak.
A szándék egyértelműen kiderül az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) új vízióját tartalmazó dokumentumából, melyet a napokban mutattak be a Párizsban, a Connecting Europe Express érkezése okán tartott találkozón, az Európai Bizottság és az Európai Utasok Szövetsége (EPF) képviselői jelenlétében, akik elmondták véleményüket a nemzetközi vasúti utazás, különösen a jegyvásárlás jövőjéről.
A víziós dokumentum többek között azt állítja, hogy a CER-tagok 2025-re elkötelezik magukat az első lépések mellett, mint például a foglalási platform kiterjesztése, valamint a jegyek szélesebb körű hozzáférhetősége. Ezen felül a tagok kötelezik magukat arra, hogy a több szolgáltatót is érintő nemzetközi utazások során jobban támogatják az utasokat fennakadások vagy késések esetén. Öt évvel később, 2030-ra pedig már egy gördülékeny jegyrendszernek kell működnie. A holland nemzeti vasút NS vezérigazgatója, Marjan Rintel szerint az első lépések hatalmas ugrás lesz a jó irányba.
A CER úgy véli, az európai vasúttársaságok már évek óta azon dolgoznak, hogy a rendszer megvalósulhasson, például a vonatjegyek különböző digitális csatornákon történő értékesítésének pontos meghatározásán, az egész Európára kiterjedő integrált menetrenden, valamint a jegyek teljesen harmonizált digitalizálásának alapján.
A végső cél az, hogy az utasok problémamentes felhasználói élményhez jussanak a vonatjegyek keresése, kiválasztása és foglalása során, az elsőtől az utolsó kilométerig. 2030-ra az utasoknak egyszerűen, megbízhatóan és széleskörűen hozzá kell, hogy férjenek valósidejű online menetrendi, jegyárképzési információkhoz, továbbá vásárolni tudjanak jegyeket vasúti szolgáltatásokra. A rendszer belföldi (városi, regionális, távolsági), valamint nemzetközi vasúti utazásokra egyaránt érvényes lesz. A különböző szolgáltatók és árusítóhelyek által kiadott jegyeket könnyen el lehet majd fogadni Európa-szerte. Zavar vagy késés esetén az utasok számára lehetővé kell tenni, hogy könnyen információkhoz jussanak útjuk folytatásáról, valamint az utasjogokról.
Az NS-vezér szerint a nemzetközi vonatok jegyvásárlása óriási hátrányban van a légiközlekedéshez képest, ezért a vasúti ágazatnak nagyon keményen kell dolgozni a felzárkózáshoz. Az utasoknak gördülékeny szolgáltatásra van szükségük a keresés, kiválasztás és a jegyvásárlás terén, például hogy akár tizenkét hónappal előre is lefoglalhassák a jegyet, valamint hogy a különböző társaságok jegyeit Európa-szerte elfogadják.
A CER készen áll arra, hogy ezeket megteremtse; elkötelezettek egy sor olyan intézkedés mellett, amelyek 2025-re lehetővé teszik a problémamentes jegyvásárlást, még vonzóbbá téve a vasutat zöld és megfizethető közlekedési módként. Ennek érdekében felkérnek minden érintett felet arra, hogy támogassák az ütemtervet, és segítsék elérni az Európai Unió Zöld megállapodásában lefektetett célokat – számol be a Rail Tech.
(Nyitókép forrása: Rail Tech)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!