Elkészültek a cseh nagy sebességű vasútvonalak megvalósíthatósági tanulmányai

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.01.29. 09:00
NSV

A vonatok maximális sebessége 320 kilométer/óra lesz.

A cseh Vasúti Infrastruktúra-kezelőség nyilvánosságra hozta a Prága és Brünn, Brünn és Ostrava, valamint a Prága és Drezda közötti nagy sebességű vasútvonalak megvalósíthatósági tanulmányait. A dokumentumokban szereplő adatok a vasútvonalak gazdaságosságát, utasszám-prognózisokat, lehetséges nyomvonal tervezeteket és egyéb részleteket tartalmaznak. 

A nagy sebességű vasútvonalak első kilométereit a jelenlegi tervek szerint 2030-ban helyezhetik üzembe, maga az építkezés várhatóan 2025-ben kezdődhet meg, mégpedig a Praha-Běchovice−Poříčany vonalszakaszon Közép-Csehországban. A következő szakaszok építése, például Brünn környékén és Cseh Tábla sík vidékein 2027-ben kezdődhet el. A Vysočina fennsíkon át vezető szakasz építését két évvel később, 2029-ben tervezik. Az optimista tervek szerint 2030-ban már az első szerelvények is elindulhatnak a Prágát Drezdával összekötő nagysebességű vasútvonal közép-csehországi szakaszán, Prága és Lovosice között. 

Nagy sebességű vasútvonalak tervezett irányai Csehországban

A tervek szerint a vonatok maximális sebessége 200 és 320 kilométer/óra között fog mozogni, az új építésű nagy sebességű vonalakon kizárólag személyszállítás zajlik majd a nappali órákban. Az éjjeli órákban csak karbantartási munkálatokat végeznek majd a vonalakon. Ez a megoldás a francia TGV üzemeltetési rendszeréhez hasonlít, ami nem csoda, hiszen a csehek a franciákkal működnek együtt a nagy sebességű vasútvonalak tervezésében és megvalósításában. Egy kivétel azért van: a drezdai NSV egyes szakaszain (a két tervezett alagút) közlekedhetnek majd tehervonatok is. 

A tanulmányból kiderül, hogy a negyvenes évek második felében az utasok száma a legkihasználtabb, Prága és Brünn közötti nagy sebességű vasútvonalon napi ötvenezer utassal számolnak, s ez egy elég konstans szám, amely több forgatókönyv szerinti megvalósítás esetében is kijött. A Prága és Ústí nad Labem közötti szakaszt, amely a drezdai NSV csehországi belföldi szakasza, naponta 40 ezer utas vehetné igénybe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.