Elkészült az első orosz Traxx
A Bombardier Transportation és a különböző orosz befektetők alkotta Zavod Metallokonstrukcii által létrehozott First Locomotive mozdonygyár alapkövét még 2012-ben tették le a szaratovi területen található Engelsben, azzal a céllal, hogy modern gyártótechnológiát hozzanak Oroszországba. Az üzem két év alatt épült fel; a munkálatok 6 milliárd 700 millió rubeles költségét a Vnyesekombank, valamint az oroszországi fejlesztési és külgazdasági bank finanszírozta. A mozdonygyár évente százötven, kétszekciós, villamos üzemű tehermozdonyt állíthat elő az orosz és a 1520 milliméteres széles nyomtávú piac számára – adja hírül a Railway Gazette.
Az 1520 milliméteres nyomtávú, F120MS verziójú első orosz Traxx Oroszországban a 2EV120 sorozatjelölést kapta. A gép két áramnemről – huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramról és három kilovoltos egyenáramról – képes üzemelni, legnagyobb névleges teljesítménye 9600 kilowatt, folyamatos teljesítménye 8800 kilowatt. Legnagyobb üzemi sebessége százhúsz kilométer per óra. A típust kifejezetten az orosz terhelési és környezeti igényekhez szabták: akár kilencezer tonnás szerelvényekkel is meg tud birkózni, mínusz ötvenöt Celsius fokos zimankóban és negyvenöt fokos hőségben is. Ha a megrendelő úgy kívánja, a mozdonyt el lehet látni az úgynevezett „last mile” funkcióval is: szekciónként egy külön fülkébe helyeznek el egy-egy ötszáz kilowattos dízelmotor.
A járműre a Bombardier feltelepítette a Mitrac ellenőrzőrendszert, a Flexx Power 140 RU forgóvázak pedig bírják az akár huszonöt tonnás tengelyterhelést is. A prototípus orosz Traxxnak aszinkron vontatómotorjai és Knorr-Bremse fékrendeszere van. A légkondicionált vezetőfülkében, két rögzített és egy lehajtható ülésvan, de be van építve a hűtőszekrény és egy mikrohullámú sütő is. A kötéllétrával ellátott oldalablakok vészkijáratként is használhatóak.
A First Locomotive elnöke, Sztanyiszlav Gamzalov a gyáravatón elmondta, már megállapodtak egy nullszéria legyártásáról, amely kezdetét is veheti, mihelyt a prototípus sikerrel szerzi meg az üzemelési tanúsítványt a körülbelül egy évet igénybe vevő tesztprocedúrát követően. Hozzátette, a FÁK-tagállamokból és a balti országokból már számos potenciális vásárló érdeklődött a mozdony iránt. A Vnyesekombank elnöke szerint a mozdony vonzó termék lehet az exportpiacoknak. A szaratovi terület kormányzója elmondta, az orosz gazdaság jelenleg nehéz időket él, az új gyár segítheti a növekedést.
A „Vlagyimir herceg” névre keresztelt prototípus orosz Traxxot szeptember 2–5. között a moszkvai Scserbinkában megrendezendő Expo 1520 vasúti kiállításon tekintheti meg a nagyérdemű – írja az International Railway Journal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!