Elfogadta a kormány a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát
Megjelent a Magyar Közlönyben részletes indoklással, feladatok kiosztásával és a 2021–2040 közötti időszakban végrehajtandó indikatív intézkedési tervvel.
„A Kormány – a vasút mint a klímavédelem és a környezetbarát közlekedési rendszer szempontjából fenntartható közlekedési mód fejlesztése érdekében, az országos kelet-nyugati távolsági személyforgalom, a Budapesten áthaladó teherforgalom szűk kapacitásainak megszüntetését szem előtt tartva, Budapest és Pest megye gazdasági versenyképességének fokozása, az elővárosi kötöttpályás (vasúti és HÉV) közlekedés fejlesztése, a környezetbarát kötöttpályás közösségi közlekedés versenyképességének fokozása, Budapest belső területeinek forgalomcsillapítása, a fővárost terhelő autóforgalom mérséklése, a főváros agglomerációja élhetőségének javítása, a klímavédelmi célok teljesítése, a légszennyezettség, a zaj- és rezgésterhelés csökkentése és a fővárosi zöldinfrastruktúra fejlesztése érdekében –
elfogadja a Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégiát (a továbbiakban: Stratégia), amely kijelöli Budapest és a fővárosi agglomeráció vasút- és HÉV-fejlesztésének rendszerszintű irányait és céljait, ideértve az egységes elővárosi vasúthálózat fejlesztésének egymásra épülő lépéseit, az egyes vonalak kapacitásának bővítéséhez és a kínált szolgáltatás fejlesztéséhez szükséges intézkedéseket, amelyek révén a Budapestet és vonzáskörzetét érintő vasúti és HÉV-közlekedést igénybe vevők száma összességében megduplázható, és elrendeli a Stratégia kormányzati honlapon történő közzétételét;
elfogadja a Stratégia végrehajtását szolgáló, a vasút hatékony működésének javítására, a vasút és a befogadó környezet funkcionális kapcsolatának erősítésére, valamint a szolgáltatás- és üzemeltetésfejlesztésre irányuló, a 2021–2040 közötti időszakra vonatkozó, 1. melléklet szerinti indikatív intézkedési tervet.”
Ez a két legfontosabb pontja a december 28-án megjelent 243-as számú Magyar Közlönyben olvasható Orbán Viktor miniszterelnök által szignózott határozatnak (a 12496. oldalon kezdődik, ott találják a részletes táblázatos intézkedési tervet is).
Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára Facebook-odalán így kommentálta ma reggel a Közlönyben megjelenteket:
„A probléma
A külső kerületekből és az agglomerációból ma szinte mission impossible a városba jutás és a hazamenetel. Miközben Budapest nem csak a belvárosból áll – a külső kerületekben és az agglomerációban élőket is megilleti a jó közlekedés! Naponta egymillió ember jön be autóval az agglomerációból és a külső kerületekből a belső városrészekbe. Dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni. Érthető, hogy autóval jönnek, mert a tömegközlekedés nem elég megbízható, nem elég sűrű, gyors és kényelmes. Órákat állunk dugóban. A belvárost megbénítja a túl sok egyidejú fővárosi útlezárás, forgalomkorlátozás, a sokak által kritizált sávlezárások. Nemcsak az időnket vesztegetjük, hanem a levegő is rosszabb, és óriási stressz a munkába vagy hazajutás. A helyzet magától csak rosszabb lesz: a külső kerületek és a főváros környéki települések népessége folyamatosan nő.
Ezt a kihívást kell megoldani, és ebben a vasút a város és környékének aranytartaléka.
A megoldás
A célok egyszerűek: mindenki érjen gyorsabban és kényelmesebben célba, legyen kevesebb a dugó, tisztább a levegő. A megoldás a közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése, vonzóbbá tétele, a hiányzó északi (Aquincumi) és déli (Galvani) peremhidak, kapcsolódó körúti elemek megépítése, ezzel a belváros tehermentesítése, és nagyszámú P+R, B+R parkoló létesítése külső csomópontokon, hogy le lehessen tenni az autót, biciklit.
Budapest és környéke közlekedése fejlődésének elengedhetetlen – de egyedül nem elégséges! - feltétele a vasút fejlesztése. Ez országos és európai jelentőséggel is bír, hiszen Budapest ma szűk keresztmetszet a vasútnak. Vonattal a Duna nehezen, csak egyetlen ponton (Déli összekötő) átjárható – miközben európai vonalak és az országos személyközlekedés is utat keresne itt kelet és nyugat, észak és dél között.
A vasútnak újra fontos közlekedési eszközzé kell válnia Budapesten belül és a mainál sokkal kihasználtabb eszközzé a Budapest-agglomeráció közötti utazásoknál! Az európai, a magyarországi, a várostérségi és a budapesti vasúttal történő utazásokhoz sokkal átjárhatóbbá kell tennünk Budapestet! A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia ezt garantálja. Elérjük, hogy a vasút fejlesztésével megduplázódjon az elővárosokból vasúttal érkezők és oda hazatérők száma. A tapasztalat bizonyít: ilyen duplázás történt a nemrég felújított esztergomi és székesfehérvári vonalakon.
Hogyan
A kormány által most elfogadott átfogó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (https://budapestvasut2040.hu/) a célok elérését biztosítja, méghozzá a következő módon:
- Minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább négy vonat indul majd Budapestre,
- Átszállás nélkül legalább három metróvonal lesz elérhető,
- Megduplázódik az agglomerációból Budapestre vonattal és nem autóval érkezők száma.
- Megvalósul az integrált tarifaközösség, az utazás során elegendő lesz egyetlen bérlet vagy jegy vasútra, buszra, metróra, villamosra.
Hiteles-e ez a két évtizedes stratégia terv?
Igen, mert forrás lesz rá. A húsz évre szóló terv első 1500 milliárd forintjára már garantált európai uniós forrás lesz 2027-ig.”
Fürjes Balázs közben abban is biztos, hogy a Fidesz–KDNP megnyeri áprilisban a választásokat, hiszen ezt is írja:
„a döntés alapján a következő két évtized nemzeti kormányai újabb 3 ezer milliárd forintot (plusz HÉV-fejlesztésre további ezer milliárdot) fordítanak Budapest és a várostérség közlekedésének jelentős fejlesztésére, döntően EU-s forrásokból!”
Nemzeti kormánynak Orbán Viktor hívja kormányát, nincs bevett gyakorlat arra, hogy más összetételű kormány nemzeti lenne, lett volna korábban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!