Elbúcsúzott egy magyar Boeing, Kanadába repült a HA-LEW
Tegnap elbúcsúzott Magyarországtól egy eddig magyar lajstromban lévő repülőgép. A HA-LEW 1974-ben hagyta el a rentoni gyártósort az első generációs Boeing 737-esek egyikeként. A még kis kétáramúságú Pratt & Whitney JT8D hajtóművekkel repülő gépekből a tavalyi Flightglobal adatbázis szerint még 140 dolgozik a nagyvilágban, igaz, ezt a gépet épp nem tartalmazta a lista, mert nem volt (már és még) aktív állományban.
Az első lajstromjele PH-TVC volt, a holland Transavia állította forgalomba. Aztán repült argentin, ausztrál, amerikai (Air Florida), illetve francia légicégek gépeként (Inter Cargo, Aeropostale, Europe Airpost), majd két év tartalékállomány után megint dél-amerikai fuvarozónál (Peruban), ezt ismét két év inaktivitás követte.
2008-ban kapta meg a magyar lajstromjelet, amikor a ferihegyi központú CityLine Hungary gépe lett. Ez a cég elsősorban árufuvarozással foglalkozik, és főképp An-26-osokkal repül, illetve weboldalán ez a 737-200-as még mindig ott szerepel. A gép eddig – tekintélyes számok – több mint 61000 órát és 41000 leszállást teljesített.
A gépen még 2011 januárjában kezdődött el az esedékes C karbantartás Ferihegyen, az Aeroplex kft-nél, ami akkor teljesen nem is fejeződött be; épp ezért hosszú ideig tárolták. Ekkor úgy tűnt, ez a 737-es már többé nem repül.
Időközben a repülőgép tulajdonosi háttere megváltozott, és 2014 elején elkezdődött a NOLINOR Aviation megrendelésére az üzembeállítás, ami napjainkra fejeződött be. A munkálatok során befejezték a korábban megszakított C karbantartást, többek között hajtóműveket, futóműveket cseréltek, és elvégezték rajta a naptári, a leszállásszám és a repült idő alapján esedékes ellenőrzéseket, kijavították a feltárt hibákat és a karbantartás végén berepülték a gépet.
A „Hungary Birds” messzi északon, Kanadában folytatja pályafutását. A tegnapi induláskor már kanadai lajstromjel volt látható a gépen. Az indulásra előkészített 737-est a reggeli órákban elvontatták a hangár elöl, majd a hajtóművek beindítása után kigurult a 2-es futópálya 31R végéhez.
Rövid nekifutás után, néhány perccel fél tíz előtt emelkedett a levegőbe és ezzel lezárult egy fejezet a magyar lajstromjellel is repülő, teherszállító Boeing 737-es történetében.
Irány Kanada, de az óceán átrepüléséhez Keflavikban tankolni is kellett. A repülőgép a hatalmas ország északi részén fog járatokat teljesíteni, amihez még némi átalakításra lesz szükség, amelyet már ott, Kanadában végeznek el.
A HA-LEW búcsúja után sem marad azonban Boeing nélkül a magyar aviatika: mint ahogy nemrég beszámoltunk róla, a Farnair nemrég vette át első, immár Classic 737-es teherszállítóját, amely HA-FAT lajstromjellel repül ferihegyi bázissal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!