Egyelőre nem jönnek új IC-kocsik a GYSEV-hez

Károly Szabolcs   ·   2021.11.17. 12:00
gysev_ic

A MÁV-Start és a ŽOS Vrútky is adott be ajánlatot, viszont a járműbeszerzésre jelenleg nincs fedezet.

A GYSEV Zrt. még idén április közepén publikált uniós nyílt eljárású tendert új intercity-kocsik beszerzésére. A kiírás szerint nyolc olyan szerelvényt terveztek vásárolni, melyekben minimum 36 első- és 160 másodosztályú ülőhely, legalább nyolc kerékpárszállító hely, továbbá legalább két kerekesszékes hely és egy mozgássérültek számára akadálymentesített WC található. Ezen felül egy tartalékszerelvényre is pályáztak, mely hat, egyenként nyolcvan másodosztályú ülőhelyet kínáló kocsiból áll. Természetesen a kapcsolódó szolgáltatások (műszaki dokumentáció, hatósági engedélyeztetés, üzemeltetési és karbantartási dokumentáció, valamint oktatás) is a kiírás részét képezik.

Az érdeklődő jelentkezéseket eredetileg május 27-éig várta a zöld-sárga vasúttársaság, majd időközben kitolták a határidőt július 5-ére. Az ajánlatok értékelése során lényegében csak a kért ár számított, 95 százalékban döntött. A tendergyőztesnek a szerződés aláírásától számított 54 hónapja lenne a járművek szállítására.

A közbeszerzésre a MÁV-Start Zrt. és a ruttkai ŽOS Vrútky járműjavító jelentkezett. Előbbi cég nettó 28 milliárd 407 millió 982 ezer forintos ajánlatát érvényesnek találta a GYSEV döntéshozói testülete, a szlovákiai vállalat pályázatát viszont érvénytelennek minősítették, mivel az a hiánypótlás keretében „nem nyújtotta be a referencia igazolásban megjelölt pályaszámú IC vasúti kocsik üzembehelyezési engedélyét/forgalomba hozatali járműengedélyét”.

A MÁV-Start borítékolhatóan a most már termes és többcélú másodosztályú, valamint büfészakaszos első/prémium osztályú kocsikat tartalmazó IC+-kocsicsaládot ajánlotta a soproniaknak. Az ülőhelyek számából kiindulva a nyolc négykocsis szerelvényért, valamint a tartalék stokkért (összesen 38 kocsi) egy kocsira vetítve átlagosan közel nettó 750 millió forintot kértek.

Az érvényes ajánlat ellenére a GYSEV-nek mégis vissza kellett mondani a tendert, mivel a várt fedezetet nem kapta meg. A társaság járműbeszerzést feltételesen indította meg, mivel a pénzügyi fedezethez támogatás iránti kérelmet nyújtott be a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) alapból. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) azonban „nem tudja biztosítani a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) alapból a beszerzés pénzügyi fedezetét, így a szerződés sem tud hatályba lépni, ami a szerződés megkötését is indokolatlanná teszi”.

Az Északnyugat-Magyarországon és Ausztria egy kis részén üzemelő vasúttársaság utoljára 2016-ban vásárolt vasúti kocsikat: akkor használtan 26 jó állapotú, kétszázas tempóra alkalmas, fülkés kocsit szereztek be az ÖBB-től. A korábban az osztrák eurocitykben közlekedő járművek a honosítást követően a Budapest–Győr–Csorna–Sopron és a Budapest–Győr–Csorna–Szombathely(–Szentgotthárd) viszonylatok IC-járatain álltak forgalomba és közlekednek mai napig is.

(Nyitóképünkön a GYSEV egyik, 2016-ban használtan beszerzett EC-kocsijaiból álló intercityje halad a 8-as vonalon, Fertőboznál. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek