Egy szeszélyes nap krónikája
Tavaly számos utat teljesítettünk mozdonyok vagy motorkocsik vezetőállásán, kezdve a nohabos tapolcai fordulóval, folytatva a púposos idényvonattal, ki nem hagyva a GYSEV Ludmillájának pécsi fordáját, és befejezve az őszi Somogy szépségeivel a két ottani vicinálison. A lehetőséggel élve idén is folytatjuk a hasonló utakat, természetesen megörökítve az érdekességeket.
A 142-es vonal a budapesti elővárosi vonalak közül az egyik mostohagyerek. Dízelvontatás, a belső részén végeláthatatlan negyven kilométer per órás sebességkorlátozással, a kinti szakaszán, Lajosmizsétől Kecskemétig napi két, szinte alibi vonatpárral. Jelenleg az északi szakaszon 6342-es sorozatú, klimatizált, alacsonypadlós utasrésszel rendelkező motorvonatok járnak, de ez vélhetően átmeneti Kánaán, mivel a 2-es vonal valószínűleg visszavárja a Desirókat, amikor az ottani felújítás befejeződik. Korábban csörgős ingák forogtak, kimondható, ma már a létező legminimálisabb komfortszintet kínálva az utasoknak. A párhuzamosan futó M5-ös autópálya tempójával az itteni vonatok nem versenyezhetnek, sőt, még a régi 5-ös úton is legfeljebb a kerékpárok és az állati erővel vont járművek lassabbak. Mindezek ellenére a környékbeli kisvárosok és falvak lakosságának ingázó része kedveli, de legalábbis használja a vasutat, ezért csúcsidőben tripla kétrészes motorvonat jár. Ennek egyik oka, hogy a belső végállomás és a fővárosi megállók is frekventált helyeken fekszenek, kezdve Kőbánya-Kispest csomópontjával, Kőbánya alsóval vagy Zuglóval, a Nyugatit pedig nem kell dicsérni.
Kora délutáni indulással lehetséges csatlakozó vonatot találni Lajosmizsén át Kecskemétre, ezzel a korlátozással is érdemes végigutazni a tipikus alföldi, sőt, inkább homoki tájat. Rajta a vasút mentén sok, olcsó fával beültetett ligetes erdővel, amin csak néhol tarkáll művelésbe vont nagyobb parcella. A települések takarosak, csak néhány hátsó udvar, egy-két rosszabb utca mutatja, hogy nem a legkeresettebb agglomerációs területen haladunk.
Jelen dús képgalériánk a desirós szakaszt mutatja be. A folytatásban Lajosmizsén szóló Bzmot-ra ülünk, Kecskeméttől Szolnokig Uzsgyin utazunk, onnan a kiindulási pontra pedig klasszikus Szilivel húzott IC-vel jutunk vissza.
Kérjük, vegyék figyelembe, hogy vezetőállásról nem választhatjuk meg az optimális fényviszonyokat, és a szélvédőn keresztül fotózás sem segíti a minőségi képek elkészítését. Ez csak egy szokatlan szemszögből készült, dokumentum jellegű sorozat.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!