Tűz volt Sopron Déliben: tizenegy órán át oltották
15:46 Eloltották a tüzet a hétfő hajnalban kigyulladt raktárban Sopronban, jelenleg az utómunkálatokat végzik a tűzoltók – tájékoztatta a Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-t. Ruskáné Takács Anita elmondta, hogy a Baross úti, négyszáz négyzetméteres épület oltásában a soproni mellett a kapuvári, a csornai és a szombathelyi hivatásos tűzoltók vettek részt. Több vízsugárral, mintegy tizenegy óra alatt fékezték meg az egykori déli pályaudvarhoz tartozó épületben a lángokat. A raktár födémje több helyen beszakadt, ez nehezítette az oltást. Az épület tetejét egy erőgéppel bontották meg, hogy a még izzó, parázsló részeket is oltsák.
Az épülethez egyébként nincs már köze a GYSEV-nek, magántulajdonban van. Így pláne kérdéses, újjáépül-e, és ha igen, akkor hogyan.
12:49 A tűz miatt a Sopron ipartelepek szakaszon mindkét irányban 20 kilométer per órás sebességkorlátozást vezetett be a GYSEV. A korlátozás az oltási munkálatok végéig érvényben marad – közölte a vasúttársaság. A Kisalföld szerint az oltás akár estig eltarthat.
12:04 – A Kisalföld jelenti
A lánggal égést megszüntették. A helyszínen most a soproni és a kapuvári tűzoltók dolgoznak: tizennyolcan, négy vízsugárral oltanak. Bontják a tetőt, amely még mindig izzik, és helyenként akár fel is lángolhat.
Korábban írtuk:
A Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője, Ruskáné Takács Anita elmondta, a soproni, a kapuvári, a csornai, valamint a szombathelyi hivatásos tűzoltók összesen hat vízsugárral, de csak kívülről tudják oltani a lángokat. Az épület egyik oldalán már megállították a tűz terjedését.
A raktárt hőkamerával is vizsgálják és ventilátorral is átszellőztetik. Az épületből egy embert a tűzoltók vittek ki, egy másik maga hagyta el a kigyulladt raktárt. Egyikük sem sérült meg. Kivittek emellett négy gázpalackot is.
– Az épület a volt Déli pályaudvaron található, több vasútvonal mentén. Mivel a szél arra felé fújja a füstöt, a vonatok csökkentett sebességgel közlekednek azon a szakaszon – tette hozzá a szóvivő.
A Kisalföld információi szerint az épületben működő pizzériában keletkezett a tűz.
Sopron Déli pályaudvart a Sopron–Bécsújhely Vasúttársaság tulajdonában 1847. augusztus 20-án adták át a forgalomnak a Sopron–Bécsújhely-vasútvonallal egyidőben. A felvételi épület építése Mathias Schöller tervei alapján készültek, aki később forgalomiránytóként is tevékenykedett az állomáson. A soproni állomás sajtossága volt, hogy fedett peronnal rendelkezett, vagyis egy falazott pilléreken álló önálló vonatfogadó csarnokot is építettek az utasok kényelme érdekében. Az állomáshoz 1865-ben csatlakozott egy új, a Déli Vasút tulajdonában lévő Sopron–Szombathely-vasútvonal. 1876-ban csatlakozott a városhoz a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) is, amelynek ekkor épült a saját állomása (ez ma a soproni nagyállomás), az első pályaudvar ekkor került a Déli Vasút kizárólagos tulajdonába, és kapta meg a Déli pályaudvar nevet.
A millennium idején, majd néhány évvel később a XX. század legelején több átfogó korszerűsítés is történt az állomáson, váltóállító központok épültek, illetve átadták az új neoreneszánsz főépületet is. Az állomás ebben a korszakban jelentős forgalommal rendelkezett, ennek egyik jele, hogy az 1900-ban átadott soproni villamos, amelynek 1923-as megszűnéséig a Déli pályaudvar volt az egyik végállomása. A II. világháború idején a pályaudvar a bombázások során is jelentős károkat szenvedett, (legsúlyosabban a neoreneszánsz főépület sérült) így korábbi fényében már soha többé sem csilloghatott.
A háború után az állomás a Sopron–Szombathely-vasútvonallal együtt MÁV tulajdonába került, de a Szombathely felé közlekedő vonatok továbbra is a GYSEV pályaudvar érintése nélkül közlekedtek. 1969. január 5-én megszűnt a személyszállítás Sopron és Ágfalva között, a szombathelyi vonatok pedig a későbbiekben már érintették a GYSEV pályaudvart. Mivel a GYSEV pályaudvar a belváros közelében található, éppen ezért a szombathelyi vonatok utasai fokozatosan tértek át a GYSEV pályaudvaron való le-, és felszállásra.
Az 1975-ben Jules Verne regényéből készült Sztrogoff Mihály című koprodukciós tévésorozatban ez az állomás volt a moszkvai pályaudvar.
Az utolsó személyvonat 1998. május 23-án indult el a Déli pályaudvarról. 1999. január 14-étől a soproni Déli pályaudvar nyílt vonalnak tekintendő. A vágányai közül az átmenő fővágány szolgálja a Sopron-Bécsújhely közötti vonatok áthaladását, a többit a közelben lévő gyárak használják kocsitárolásra. A Sopron–Bécsújhely-vasútvonal (amelyen az állomás is található) magyarországi szakasz jelenleg a GYSEV tulajdonában van, 2001. december 1-jén a Sopron–Szombathely-vasútvonal is a GYSEV-hez került. Az állomás forgalmát a GYSEV pályaudvarról irányítják Központi Forgalom Irányító (KÖFI) segítségével. Az felvételi épületben az állomás megszűnése óta szórakozóhely működik. 2010-ben az épület új festést kapott, ezenkívül 2012-ben felújították a Kossuth Lajos utcánál lévő 1. számú váltóőr-tornyot, amely tervek szerint egy új egészségügyi intézmény részét fogja képezni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!