Drága lesz a belgrádi vasút
A tervek szerint a kínai Eximbank mindösszesen 467,5 milliárd forintos hitelt folyósít majd a Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítésére, a Magyar Nemzet szerint a finanszírozási határozat már egy éve megszületett, ám nem hozták eddig nyilvánosságra. A húsz év futamidejű kölcsön a Budapesttől a szerb határig tartó szakasz költségeinek 85 százalékát fedezné.
A határozat megszületésekor még 472 milliárd forintra becsülték a beruházás értékét, ám az olimpiai fejlesztési tervek ezt 550 milliárdra növelték. Maga a hitel ebből 467,5 milliárdot (kamatokkal együtt 565-613 milliárdot) tesz ki, a 15 százalékos önrész 82,5 milliárd forintra rúg. A végösszeg ezek alapján 647,5-695,5 milliárd forint lesz.
Korábbi hírek szerint a kínaiaknak október 31-éig kellett kidolgozniuk a finanszírozási ajánlatot, a részleteket a november 4-én kezdődő rigai csúcstalálkozón tárgyalják meg. A finanszírozás azonban az uniós konvergenciaprogrammal ellentétes lehet: a 2016–2020 közti időszakban az államadósságot (a GDP-hez arányosan) hetvenötről hatvanöt százalékra kell csökkenteni, és az alkotmányban foglalt államadósság-csökkentési határozattal is ellentétes.
Logisztikai források szerint a beruházás – habár Kína érdekelt egy, Közép-Európát a pireuszi kikötővel összekötő útvonalban – egyhamar nem fog megtérülni, az uniós közlekedési folyosók fejlesztése a 85 százalékos vissza nem térítendő támogatások miatt lehet rentábilis.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!