DKV: Valóban csak a szükséges munkákra van pénz
„A DKV Zrt. észrevételei Szabó István: »Pályafelújítás Debrecenben: minimalizmus« című cikkére
Debrecenben több, mint egy éve fejeződött be a 2-es számú villamosvonal építése és azon a menetrendszerinti személyszállítási forgalom elindítása. A projekt keretében új vonalszakasz készült, átépült a Petőfi téri villamos végállomás területe és felújították az 1-es és 2-es vonal közös szakaszát is.
Ezt követően, előtérbe került az 1-es villamosvonal Pláza megállóhelynél kezdődő, úgynevezett külső szakaszának műszaki problémája. Ezen a területen, az Ajtó utca és a Simonyi utca–Nagyerdei körút kereszteződése között legutóbb 1995-ben végeztek rekonstrukciót. Az akkori felújítások a Központi Környezetvédelmi Alap (KKA) finanszírozásában valósultak meg. Azóta ezen a szakaszon a DKV Zrt. saját forrásaiból végez síncserét, feltöltő hegesztéses sínprofil kialakításokat, síncsiszolásokat, megállóhely felújításokat, illetve a biztonságos üzemeltetéshez szükséges egyéb fenntartási munkákat. Az 1-es villamosvonal ezen szakaszának műszaki állapota alapján rövid időn belül szükségessé válik a teljes villamospálya rekonstrukciója.
Debrecenben a jelenleg zajló síncserével járó munkák három helyszínen zajlanak. Ezek közül a legjelentősebb a Bem téren, az 1-es vonalnak a 33-as számú főközlekedési úton történő átvezetésénél történik.
Ebben a kereszteződésben a Phoenix rendszerű, rugalmas ágyazású, vasbeton lemezen fekvő közúti, vasúti felépítményrendszert a villamosközlekedésből és a főközlekedési úton haladó, a villamospályát keresztező nagyszámú személy-, tehergépjármű- és kamionforgalomból adódóan, 5 évvel ezelőtt már javítani kellett.
2014-ben, ebben a kereszteződésben több helyen úgynevezett szakál letörések fordultak elő, ezért a sínprofilokat feltöltő hegesztéssel újra kellett javítani.
Mivel a teljes szerkezet átépítéséhez a megfelelő források nem állnak rendelkezésre, a társaságunk a síncserével járó műszaki állapotjavítás mellett döntött. Ennek során a kialakításra kerülő síncsatornában az új sínt Edilon Corkelast VA típusú anyaggal öntjük körbe és azt azzal rögzítjük.
A közúti forgalom folyamatos fenntartása érdekében a kereszteződés teljes lezárására, az egybefüggő munkaterület kialakítására nincs lehetőség, így a munkákat két ütemben kell végrehajtani. Ezzel a felújítás technológiai ideje gyakorlatilag megkétszereződik. Figyelemmel a sínvályú helyszínen történő kialakítására, a síneket körülfogó öntőanyag száradási idejére, a szükséges ideiglenes és végleges helyreállításokra, a hőség és az esőzések miatti minimális tartalékidőre a vágányzár időszaka a lehető legoptimálisabban van meghatározva.
Nagyon sajnáljuk, hogy a cikk írója a villamospálya felújítási munkálatait az autóbusz közlekedés lebonyolításával köti össze és nem a szakmai szempontokat helyezi előtérbe.
Debrecen város és a DKV Zrt. vezetői már hosszabb ideje folyamatosan keresik annak a lehetőségét, hogy milyen forrásokból és mikor lehet megvalósítani az 1-es villamosvonal még fel nem újított szakaszának a rekonstrukcióját. A jelenleg rendelkezésre álló források valóban csak a minimális, feltétlen szükséges munkák elvégzésére elegendőek és nem teszik lehetővé az 1-es vonal ezen szakaszának teljeskörű, a pályaszerkezetet is érintő rekonstrukcióját.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!