Cessna (Boeing, Bombardier, EADS, stb): irány Kína!

iho/repülés   ·   2012.03.24. 20:30
nyito

A két vállalat az üzleti gépek, illetve a magáncélú kisrepülőgépek piacát kívánja tovább élénkíteni az egyre nagyobb gazdasági erővel (és persze fizetőképességgel) bíró kínai közép- és felsőosztály ébredező igényeire támaszkodva. Emlékezetes, hogy a nagy értékű személygépkocsik piacán már Kína az egyértelmű húzóterület: a legtöbb luxusjármű már itt talál vevőre. A Cessna reményei szerint akár ez lehet a bizjetek és a kisgépek piacának sorsa is a közeljövőben.

A luxus már Kínában is hódít, így a Cessna Citation CJ4-es is sikerre számíthat: pláne helyi összeszereléssel <br>(fotó: Cessna)

A most aláírt egyezmények előkészítik a Cessna hagyományos, dugattyúmotoros hajtóművel rendelkező kisgépeitől egészen a közepes méretű, sugárhajtású üzleti gépekig terjedő termékskálájának kínai gyártását és engedélyeztetését. Az első egyezmény egy közös vállalat megalapítást készíti elő. Kínában alapkövetelmény a helyi partner bevonása az országba betelepülni kívánó, külföldi vállalatok számára. A közös cég egyben megalapozza a Cessna karbantartó, javítószolgáltatásainak megjelenését is Kína egyre több repülőterén.

A második egyezmény már gyártásról szól: a Cessna, az AVIC Aviation Techniques és Csengdu tartomány kormányzata tárgyalásokat kezd egy új, közepes Cessna üzleti gépeket összeszerelő gyártóüzem létesítéséről. Ez szintén egy közös vállalaton keresztül történik majd. Az egyezmény egyben újabb, gyaníthatóan a helyi piacnak megfelelő üzleti repülőgép kifejlesztéséről is szót ejt. Az Eurocopter például az EC175 közepes szállítóhelikoptert már Kínában fejlesztette ki és gyártja, az európai és az egyesült államokbeli piacra is szállítva a többféle kialakítással elkészített, két hajtóműves típusból.

Kötös gyümölcs az Eurocopter EC175-ös is <br>(fotó: Eurocopter)

Sőt, a Cessna az AVIC-cel együttműködve gyártja Kínában (is) a Cessna 162 Skycatcher típusát. A gépek első sorozatgyártott, Shenjang tartomány Huanggu városában, a Shenyang Aircraft üzemében összeállított példányait 2009-ben kezdték el kiszállítani a vásárlóknak, többek között az egyesült Államokba is.

A kínai kapcsolat: Cessna 162 Skycatcher <br>(fotó: Cessna)

A tervek szerint a Cessna és az AVIC, illetve az ügyben illetékes kínai hatóságok, kormányzati hivatalok még az idén befejezik a tárgyalásokat, így a közös vállalatok már 2013-ban megkezdhetik működésüket.

A Cessna mellett a Bombardier is a napokban jelezte: a kínai Comac állami repülőgépipari óriással lép együttműködésre. Az előzetes megbeszélések eredményeképp, amelyekről az iho/repülés is hírt adott, a két cég négy projektet indít majd, melyek célja a Bombardier CSeries két hajtóműves utasszállítógépe és a fejlesztés alatt álló Comac C919 közötti azonosságok kiaknázása. Elsőként a két repülőgép pilótafülkéjének egymásra hasonlító kialakításának lehetőségét vizsgálják meg. A Bombardier nyilatkozata szerint később az elektromos rendszerek, az alumínium-lítium ötvözetek és az utasok kiszolgálását végző rendszerek területén is együttműködik majd a két vállalat. A tervek szerint mind a négy projekt lezárulhat 2013-ban.

A Comac kapós partner: március elején a szintén a kínai piacra koncentráló Boeing lépett partneri kapcsolatba vele, és keringenek a hírek az oroszokkal folytatott tárgyalásokról is, amelyek eredménye hosszú évtizedek után az első, nem a Boeing és nem az Airbus-gyártotta szélestörzsű utasszállító lenne. A Ryanair pedig, amint arról is többször beszámoltunk, sikeresen vette rá a kínai gyártót a 919-es meghosszabbított változatának megtervezésére, ami igazi versenytársa lehet a 737-es és a 320-as keskenytörzsű gépcsaládoknak. Legalábbis a puszta létezése hatékonyan segítené O'Learyt a nagy gyártókkal szembeni zsarolásos tárgyalásokban.

Kapcsolódó hírek