Bioüzemanyagra állna át a DB Cargo

iho/vasút   ·   2022.03.08. 18:45
rendezopalyaudvar

A német teherfuvarozó vasúttársaság a szintetikus üzemanyagként alkalmazható hidrogénezett növényi olajok (HVO) használatával oldaná meg az utolsó mérföldes szállítási műveleteket.

A DB Cargo célja, hogy a meglévő dízelmozdonyflottáját átalakítsa úgy, hogy a járművek teljes mértékben kompatibilisek legyenek a bioüzemanyagokkal történő használatra. A lépés része a vállalat karbonsemlegességi törekvéseinek.

A DB Cargo elnök-vezérigazgatója, Sigrid Nikutta elmondta: a gázolaj alternatívájaként felhasználható HVO üzemanyag klímasemlegessé tudja tenni a tolató- és dízelmozdonyokat. A vállalat beruház az új technológiákba, ennek során a dízelmozdonyokat hibridüzeművé alakítják át. Az előremutató technológiával végzett széleskörű tesztek bebizonyították, hogy a járművek teljesítménye nem változik meg.

A hidrogénezett növényi olaj (HVO) biológiai maradékokból és hulladékokból készül. Előállításához nem szükséges további termesztési területek használata, így nem helyezik hátrányba az élelmiszer- és takarmányterményeket. A bioüzemanyag ráadásul mentes a pálmaolajtól is. A motorban történő égés során csak annyi szén-dioxid szabadul fel, amennyit a növények a növekedésük során korábban a légkörből kivontak.

A vasúttársaság első embere bemutatta, mit is jelent a bioüzemanyagok használata DB Cargónak. Úgy véli, „sikerült a kört szögletesíteni”, vagyis az alternatív üzemanyagokkal és a meglévő mozdonyflotta használatával könnyen és teljesen karbonsemlegesen tudják közlekedtetni a tehervonatokat. Sigrid Nikutta kiemelte az ilyen projektek alkalmazásának fontosságát, valamint hogy a megközelítés nem feltétlenül a társaság ünnepélyes döntése: az ügyfelek a fenntarthatóság irányába mozdulnak el, a vállalat pedig eleget tesz ezen kéréseknek. A bioüzemanyagok használatával ráadásul nem kell új mozdonyok vásárlásába fektetni a DB-nek. A DB Cargo viszonylag alacsony kiadás mellett tudja átalakítani a mozdonyokat, a lépést a német kormány teljes mértékben támogatja. „Az a tény, hogy ezzel az új bioüzemanyaggal kibocsátásmentessé lehet tenni a meglévő flottát, újabb fontos lépés a klímasemleges vasút felé. Ez fontos energiapolitikai jelzés, különösen ezekben az időkben, amikor sürgősen csökkentenünk kell a fosszilis üzemanyagoktól való függőséget” – adott hangot véleményének Nikutta.

A DB egyesült királyságbeli leányvállalata, a DB Cargo UK már el is kezdte kijárni a fenntartható bioüzemanyagok használata felé vezető utat az anyacég előtt: a brit vállalat 2020 végétől számos tesztet végzett HVO-hajtású mozdonyokkal. A tesztek többek között normál, kereskedelmi üzemben is zajlottak, például a Tata Steel dél-walesi, Port Talbot városában található margami üzeme, valamint a West Midlands régióban, Birmingham közelében, Brierley Hill városában található Round Oak acélüzem között. A brit és a német kormány által is támogatott bioüzemanyag-projektekből kiindulva úgy tűnik, a HVO-hajtású mozdonyok jelentik a jövőt a DB-nek – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek