Bedobták az ászt a szlovákok
A szlovák személyszállító vasúttársaság (ZSSK) 362-es sorozatú mozdonyai közül kettő az NKH-engedélyek megszerzése miatt a napokban feltűnt hazánkban. A kiválasztottak a 011-es és a 014-es pályaszámú kétféle áramrendszerre készült mozdonyok lettek. A műszaki alkalmassági vizsgán áteső két mozdony (eredetileg három mozdonyon végezték volna a próbákat, de különböző okok miatt csak kettőn sikerült idáig) Hegyeshalom és Öttevény állomások között próbázott.
A próbafutás alkalmával ellenőrizték a fékrendszer és a biztosítóberendezés működését is. Annak ellenére, hogy a mozdonyok 140 kilométer per órás sebességre is képesek, magyarországi futásuk alatt csak 120 kilométer per órás sebességgel haladtak – ami végül is elegendő, hiszen a Szob–Budapest szakasz maximális sebessége is ennyi. A railtrains.sk partnerweboldal információi szerint éppen a Budapest–Szob–Párkány (Štúrovo)–Pozsonyon (Bratislava) át Csehország felé közlekedő EC-vonatokat továbbítanák a 362-esek, ha sikeresen megszerzik az alkalmassági tanúsítványt.
Eddig a legvalószínűbb járatpár, amelyen megjelenhetnének a szlovák gépek, az a 130/131-es Varsovia EC lenne decembertől. Megkönnyítené a helyzetet a 362-esek bejárása Magyarországra abban az esetben is, ha például valamelyik eurocityn felmondja a szolgálatot a 350-es sorozatú Gorilla, hiszen ilyenkor éppen a 362-esek szokták őket kisegíteni, viszont akkor Párkányban is gépcserére van szükség.
A 362-es sorozatú két áramnemű mozdonyok a plzeňi Škoda járműgyártóból gördültek ki 1990-ben. Összesen 48 ilyen gépet gyártottak, gyári jelölésük 69Er. Csehországban és Szlovákiában egyaránt elterjedtek, s főként gyorsvonatok és EC/IC-járatok továbbítására használják őket. Konstrukciójuk lényegében megegyezik a 363-as sorozatú mozdonyokéval, csak maximális sebességüket növelték 120-ról 140 kilométer per órára – ezért új hajtómotort és váltókat szereltek be. Magasabb végsebességük miatt aztán a cseh és szlovák vasúttársaságok már a kilencvenes évek közepén úgy döntöttek, hogy több 363-as sorozatú gépet átalakítanak 362-esre. Ezt a lehető legegyszerűbben oldották meg – kicserélték a forgóvázakat a 363-as és 162-es (egyenáramú 140 kilométer per órás végsebességű mozdonyok) sorozatúak között. Így lettek 363-asokból 362-esek, valamint 162-esekből 163-asok (a 163-asok 120 kilométer per órás sebességű egyenáramú mozdonyok). A 362-es gépek a régi csehszlovák jelölési rendszer szerint ES 499.1-esek voltak, innen a becenevük, az Eso vagy gyors Eso (azaz ász).
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!