Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00
NSK, csapágymegoldás

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal. 

A Berlinben, szeptember 24–27-én esedékes kiállításon, a 20. csarnok 270. standján bemutatott technológiák között a japán cég a nagy sebességű személyvonatokhoz kifejlesztett legújabb csapágymegoldásai is szerepelnek majd. A 320 kilométer/óra sebességet elérő vonatokon csak a legjobb minőségű csapágyszerkezetek alkalmasak a csapágytokos szerelvényekhez. Az NSK tiszta tömítésű, forgó kerékagyas RCT kúpgörgős csapágyai már több jelentős európai nagy sebességű vasúti projektben arattak komoly sikereket. Az RCT (Railway Cartridge Tapered) csapágyegységek olyan kulcsfontosságú tulajdonságokkal felvértezettek, mint a megbízhatóság, a hosszú élettartam és a biztonság. A tartósságot és az optimális teljesítményt nyújtó innovatív tömítési megoldások révén a modern csapágyegységek nagy lökés- és tengelyirányú, valamint statikus és dinamikus radiális terheléseknek is ellenállnak.

Az NSK Europe 2024-es kiállítási standján a teher- és földalatti vonatok tengelyeire ajánlott megoldások is bemutatkoznak, ideértve a szférikus és a hengergörgős csapágyakat. A tehervonatok valamivel lassabban, jellemzően 100 kilométer/óra körüli sebességgel haladnak, mégis sokkal nagyobb terhelést kell elviselniük. A csapágytechnológia ezért teljesen eltér a nagysebességű személyvonatok csapágytokos megoldásaitól, így a tervezőmérnökök ebben a szegmensben is nagy hasznot húznak az NSK szakértőinek műszaki támogatásából.

Az InnoTrans 2024-en egy másik NSK csapágytechnológia, a vontatómotorokra vonatkozó megoldások is reflektorfénybe kerülnek. Ezen a területen a teljesítmény, a fenntarthatóság és a költséghatékonyság tartoznak az alapkövetelmények közé. A vasúti közlekedésben használt vontatómotorok nagy radiális és axiális terhelésnek vannak kitéve, és gyakran kell elviselniük erős elektromos áramot és nagy sebességet.

Ezen követelmények teljesítése érdekében az NSK szigetelt bevonatú csapágyakat és nagy szilárdságú kosarakat tett elérhetővé. A vasúti járművek vontatómotorjaiban mind az NSK hengergörgős, mind a mélyhornyú golyóscsapágyai megtalálhatók, mivel nemcsak a nagy sebességekhez és terhelésekhez ideálisak, hanem a be- és szétszerelést is megkönnyítik. Ezek a csapágytípusok kétféle szigetelési lehetőséggel – kerámia vagy PPS (üvegszállal megerősített polifenilén-szulfid) bevonat – vannak ellátva a külső gyűrűn. Mindkét bevonat PR Ref. C062024-N | 1/3 1/3 magas szigetelési ellenállású.

A vontatómotorokhoz olyan csapágyakat is kifejlesztettek, amelyekben kerámiát használnak az acélgyűrűk gördülőelemeihez. Ezek az úgynevezett hibridcsapágyak ott népszerűek, ahol jó minőségű elektromos leválasztásra és/vagy rendkívül nagy fordulatszámra van szükség. A sebességváltó csapágyak iránt érdeklődő látogatók kíváncsiságának kielégítésére az NSK számos innovatív megoldást állít ki a standján. A sebességváltó csapágyai erős ütéseknek és rezgéseknek vannak kitéve, amiket a sínek haladó kerekek keltenek. Ezek a zord üzemi körülmények a csapágyak rendszeres karbantartását feltételezik, ami növeli a keresletet olyan megoldások iránt, amik hosszabb karbantartási intervallumokat és alacsonyabb költségeket eredményeznek.

Az említett követelményeknek megfelelően az NSK egy sor kúpgörgős csapágyat mutat be a sebességváltókhoz speciálisan megerősített kosárral (szélesebb rész), a robusztus teljesítmény és a hosszabb élettartam érdekében. A Japánban már nagy sikert aratott megoldás az európai gyártóknak is elérhetővé vált.

Érdemes kiemelni, hogy az NSK a sebességváltó átlátszó modelljét mutatja majd be, ami hengeres és kúpgörgős csapágyakat egyaránt tartalmaz. „A vasúttársaságok alacsony teljes üzemeltetési költséget akarnak elérni, amiben segít, ha a csapágyak rutin karbantartási, illetve kenőanyag pótlási időintervallumait sikerül kitolni” – magyarázza Olivier Billiard, az NSK Europe vasúti ágazati vezetője. „E cél eléréséhez körültekintő tervezésre, a legmodernebb anyagokra és minőségi tömítési technológiákra van szükség, hogy a kenőanyag hosszabb ideig maradjon optimális állapotban. Az InnoTrans látogatóinak tehát érdemes felkeresniük az NSK standját, hogy többet tudjanak meg a legújabb csapágytechnológiákról, amelyek hosszabb karbantartási intervallumok elérését teszik lehetővé.

Az NSK termékinnovációit a cég karbantartási szolgáltatásai egészítik majd ki az InnoTrans standon. A világelső technológiái révén ismert, tokiói székhelyű, 1916-ban alapított, világszerte mintegy 25 ezer 600 munkatársat foglalkoztató, ipari és autóipari beszállító cég jelenleg csapágyfelújítási tervek révén vizsgálja a vasúttársaságok támogatásának lehetőségeit. Ez az üzleti modell Ázsiában már működik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Fekete hét a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.07.04. 15:00

Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán: a mai napig 35 baleset történt vasúti átjáróban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, hat esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában.