Az American beadta a derekát, mehet az egyesülés

iho/repülés   ·   2012.07.12. 07:15
aa_cim

Az American Airlines elnök-vezérigazgatója, Tom Horton levélben fordult az óriás légitársaság alkalmazottaihoz, hogy bejelentse: „most már van értelme” az összeolvadás esélyeit mérlegelni.

A tavaly november óta csődvédelem alatt álló cég nemrég jutott átmeneti megállapodásra a legnagyobb pilótaszervezet, az Allied Pilots Association vezetőivel, és Horton szerint ez fordulópontot jelent a légitársaság szerkezetváltásában, megkezdődhetnek a különféle kombinációk arról, hogyan olvadjon össze az American a lépést már régóta szorgalmazó US Airways légitársasággal.

Horton, aki a csődeljárást mindeddig úgy vezette végig, hogy az AA számára a legjobb, ha megőrzi függetlenségét, most elismeri: a légitársaság elérkezett ahhoz a ponthoz, amikor „alaposan és objektíven mérlegelni kell a lehetséges stratégiai alternatívákat”.  Utalt a levélben a helyzetet kísérő rengeteg híresztelésre, és leszögezte: a megoldásig még hosszú út vezet.

A US Airways közleményben válaszolt, és reményét fejezte ki a folyamat megindulását illetően. Az Allied Pilots Association pilótaszervezet megerősítette: az összeolvadás a legjobb megoldás a légitársaságok számára, a legnagyobb kérdés, amit még tisztázni kell, hogy ki vezeti majd az új céget, illetve hogy az összeolvadás a csődeljárás részeként vagy annak lezárásával kell, hogy megtörténjen.

Mint arról többször beszámoltunk, a US Airways, amely már néhány éve átesett a maga csődeljárásán, az AA csődeljárásának megkezdése előtt, de azóta különösen keményen forszírozza a két cég egyesülését, és ezügyben az American alkalmazottait tömörítő ágazati szakszervezetekkel már korábban megállapodásra jutott, míg maga az American menedzsmentje, Hortonnal az élen erősen ellenállt.

Az amerikai légitársaságok világában már korábban is történtek jelentős összeolvadások, amelyek révén a cégek hatékonyabb üzemeltetést, racionálisabb flottabeszerzéseket és egyéb előnyöket remélnek, tavaly fejeződött be végleg például a United és a Continental egyesülési folyamata. Hasonló racionális megfontolások alapján történt Európában például a KLM és az Air France egyesülése, illetve a Lufthansa, a SWISS és az Austrian tömörülése a Lufthansa csoportba. Mindemellett az európai légitársaságok a közös vezetés alatt is megtartották önálló hálózatukat és arculatukat.

Kapcsolódó hírek